Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

D1 pakt 13 punten in een week
17 januari 2010

Vinkeveen – Dames 1 van V.V. Atalante, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, kent een prima start van 2010. In een week tijd werden alle drie de wedstrijden gewonnen (2x3-1 en 4-0). Afgelopen vrijdagavond speelde het team de eerste thuiswedstrijd van dit jaar tegen het als laatst geplaatste SoVoCo D2 uit Soest.

Trainer/coach Sjaak Immerzeel begon met dezelfde basisopstelling als drie dagen eerder in Amersfoort. Op de spelverdeling stond Irma Schouten, op midden aanvoerster Carin van Tellingen en Suzan Heijne, op buiten Mirjam van der Strate en Loes Kuijper, op diagonaal Astrid van de Water en last but not least Marlieke Smit op de libero. Het team werd gecompleteerd door de wisselspelers Marleen Sondermeijer en Nancy Lijten.

De start van de eerste set was niet heel erg goed. SoVoCo legde met een goede service veel druk op de passing van Atalante, waardoor er uit moeilijke posities gescoord diende te worden. Helaas lukte dit niet altijd en liep SoVoCo iets weg bij Atalante. Gelukkig was het team snel weer bij de les en mede door wederom een goede serveren van Carin van Tellingen werd de achterstand omgebogen in een voorsprong. Aan het einde van de set werd Nancy Lijten binnen de lijnen gebracht om wat meer zekerheid in de passing in te brengen. Dit was echter helemaal niet nodig en Atalante won de eerste set met 25-21.

De tweede set liet een totaal ander beeld zien. Atalante ging als een speer en er werd direct een voorsprong van zes punten gepakt. Vooral de aanvalcombinatie met Astrid van de Water op rechtsvoor wist de tegenstander steeds te verrassen. Daarnaast werd de pass prima verzorgd door Marlieke Smit, waardoor spelverdeelster Irma Schouten kon spelen met de blokkering van SoVoCo. Helaas kwam er, bijna als vanzelfsprekend, weer een dipje halverwege de set. Er werden een aantal persoonlijke foutjes op rij gemaakt. Gelukkig werden de foutjes snel hersteld en dankzij rake klappen van Suzan Heijne op midden en Loes Kuijper op buiten liep het team wederom uit. Met 25-17 ging ook de tweede set naar dames 1.

De derde set is altijd een lastige. Je bent er bijna en dan is het zaak goed bij de les te blijven. Coach Immerzeel probeerde zijn team tijdens de setwissel dan ook te waarschuwen. Helaas bleek dit niet heel veel effect te hebben. Het spel van de Atalante dames werd slordiger en met name de passer-loper van SoVoCo liet zien over een goede aanval te beschikken. Er werd ook een aantal rare fouten gemaakt door dames 1. Zo smashte Irma een service terug, terwijl dat toch al enkele decennia verboden is. Kortom, er ging van alles mis. Dit leek echter niet te gelden voor de jarige Mirjam. Zij hakte een aantal deuken in de vloeren bij de tegenstander en probeerde er voor te zorgen dat het moraal hoog bleef. Helaas was het niet voldoende om de overwinning in deze set veilig te stellen. Met 21-25 ging de derde set naar SoVoCo.

De vierde set was het zaak orde op zaken te stellen. Met Marleen Sondermeijer binnen de lijnen voor Carin van Tellingen werd er iets meer lengte aan het net ingebracht. Dames 1 herstelde zich heel knap van de derde set en liet zien toch echt de betere partij te zijn. Na wat zoeken tussen Irma en Marleen werd de goede set-uphoogte gevonden en kon Marleen haar waarde voor dames 1 weer eens tentoonstellen. Er werd heel netjes gepasst en de rallyopstelling, die eerder in de wedstrijd aangepast was, stond nu weer als vanouds. Dit had duidelijk effect, want iedereen kon weer op elkaar vertrouwen en dat was terug te zien. Er werd ontspannen gespeeld en er werden veel punten binnengehaald. Het was deze set tegenstander SoVoCo dat rare fouten maakte en daar werd aan Vinkeveense zijde volop van geprofiteerd. Met 25-9 ging deze set dan ook geheel terecht naar Atalante.

Trainer/coach Immerzeel kon na de tweede week van januari de balans opmaken. Een week met drie wedstrijden, dertien punten en een knappe vijfde plek. Zijn team is terug van weggeweest en zal er alles aan doen om het de top van de competitie zo moeilijk mogelijk te gaan maken.
Volgende week vrijdag speelt de Krijn Verbruggen/Haaxman Lichtreclame equipe wederom een thuiswedstrijd. Dan komt om 21.00 uur Zaanstad D3 op bezoek. Dit team staat op slechts twee punten achterstand en na het 4-0 verlies in de uitwedstrijd, heeft dames 1 heel wat goed te maken. Uiteraard bent u van harte welkom in de Boei te Vinkeveen.

Bron: Nens