Vinkeveense plassen 2

Minidag 24-9-22

H2 Relativiteitstheorie en zwarte gaten
28 januari 2010

Woensdag moest heren 2 aantreden tegen VCH, deze wedstrijd zou eerder dit seizoen gespeeld zijn, maar door sneeuwval was Hoofddorp van de buitenwereld afgesloten en was het reisadvies negatief. Omdat Ton er niet was, leek het ons een goed moment om de wedstrijd op dit moment in te halen ( zie vorige stukjes).

E=MC2 dit is de formule voor relativeren in de volleybal.
E is hierin het Eigen spel, moet een constante zijn. M is Meedoen, lijkt een simpele waarde, maar soms moeilijk vanaf het begin tot het einde vast te houden.
C kwadraat is Concentratie en Communicatie.

Nu, hoe gebruiken we deze cijfers met een wedstrijd? Basis van deze berekening is het cijfer 0: Als M=0, maakt het niet uit hoe de concentratie en de communicatie is, het eigenspel is 0. Resultaat verlies. Als C=0 idem dit maakt E ook 0.
Dit zijn natuurlijk uitersten. Moeilijke factor hierin is, als E=0. Dit kan niet zomaar berekend worden. We zullen het eigen spel in deze moeten benaderen.

Nu de benadering in combinatie met de wedstrijd van woensdag. Eerste set: M is in die set een 10, en C ook, dit geeft een Eigen spel van 1000. Dit klopt ook, door zo een hoog eigen spel, wonnen we ook met 8-25. Een goede opsteker voor heren 2, goede pass van het hele achterveld. Lekkere aanvallen en dito set-ups. Alles aan een lijntje, heerlijk variëren. Een klasse apart.

In set 2 werd het verval duidelijk, de energie werd niet meer geleverd, het eigen spel was zoek. Als je dan het eigen spel wil vinden, blijven alleen formules over: M was nog duidelijk aanwezig, de duizend punten werden niet gehaald, 600 was het maximale. M was een 9 en C werd een 8. Resultaat 25-20 verlies.

Set 3 en 4 zijn samen te vatten met één berekening. Dit omdat daarin het eigen spel naderde tot 0. Qua setstanden zie je het niet eens, maar berekeningen leggen een veel duidelijker beeld bloot. Als M of C naderen naar 0 dan is het met het E gedaan. In beide sets was dit het geval. Resultaat: 25-18 en 25-17 verloren.

3-1 verloren. En toch stemt dit tot een positief resultaat. VCH staat namelijk los van de middenmoot en is niet in te halen. Om daar 1 punt van af te pakken is alleen maar goed. We zijn dus zeker niet in een zwart gat terecht gekomen.

Dat wij het als heren 2 niet alleen over volleybal hebben is al heel lang duidelijk. Maar ook bewijzen dat sommige natuurkundige stellingen niet kloppen en die in de praktijk aantonen was weer nieuw. Wie heeft er niet geleerd dat geen materie aan een zwart gat kan ontsnappen? Bas en Bob hebben duidelijk aangetoond dat wind aan een zwart gat kan ontsnappen. Voor het herhalen van dergelijke proeven is het verstandig gasmaskers en mondkapjes te gebruiken. Al met al een leerzaam verlies voor heren 2 met als bonus een punt.

Bron: Einstein R