Scholentoernooi 2014

Flink gehavend D1 geeft uiteindelijk op
13 februari 2010

Vinkeveen – Al enige tijd kampt dames 1 gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame met personele problemen. Pas sinds drie weken zorgt dit ook voor serieuze problemen en moet er een beroep gedaan worden op dames 2 om de selectie compleet te houden. Twee weken ging dit goed, maar afgelopen vrijdag ging Atalante moegestreden tegen het iets hoger geplaatste Lovoc ten onder.

Het begon allemaal op zaterdag 30 januari toen V.V. Atalante dames 1 op bezoek moest bij AVV Keistad D2. Aanvoerster Carin van Tellingen was op vakantie en Nancy Lijten geblesseerd, gelukkig was Natalie van Scheppingen van dames 2 bereid om mee te gaan. Zonder trainer/coach Sjaak Immerzeel won het team overtuigend de eerste set (15-25). De tweede set ging net zo overtuigend naar Keistad (25-17). Atalante knokte voor wat ze waard was en wist de derde en vierde set steeds nipt te ontsnappen (beide 23-25). De wedstrijd ging met 1-3 dus naar de Vinkeveense equipe.

Een week later stond de thuiswedstrijd tegen VC Allvo op de rol. Nog meer problemen deden zich voor, want ook Marlieke Smit en Loes Kuijper waren er nu niet bij. Met slechts vijf speelsters ging het niet lukken, dus dames 2 kwam het team steunen met wederom Natalie van Scheppingen, Inge Bakker en Annemarieke Wijnands.
Er stonden maar liefst twee speelsters van dames 2 in de basis (Natalie op buiten en Inge voor het eerst van haar leven op de libero) en dat was in het begin nogal zoeken. VC Allvo had een team met jonge meiden, die knokte voor elk punt en zo wist zij de eerste set te winnen (19-25). De tweede set gaf Atalante veel meer service druk en was agressiever aan het net. Dit resulteerde in een setwinst (25-18). Er was duidelijk sprake van een gelukszijde, want na de setwissel pakte VC Allvo (23-25) en vervolgens Atalante (25-22) weer een set. Een vijfde set was dus een feit. Met uiteindelijk ook Annemarieke binnen de lijnen bestond het team uit drie speelsters van dames 1 en drie van dames 2. Deze mix bleek te werken, want het team gaf flink gas. Na de veldwissel kwam Annemarieke op service en scoorde een groot aantal punten achter elkaar. Helaas lukte het laatste punt net niet, maar dat werd daarna goed gemaakt en ze ging de vijfde set (15-8) en daarmee ook de wedstrijd gewonnen.

Afgelopen vrijdag was het team weer bijna compleet. Nancy is nog steeds geblesseerd en Astrid was door een schouderblessure ook niet volledig inzetbaar.
Coach Sjaak Immerzeel startte de wedstrijd tegen Lovoc in Loosdrecht met Irma Schouten op spelverdeling, Mirjam van der Strate op diagonaal, Loes Kuijper en Marleen Sondermeijer op buiten en Suzan Heijne en Carin van Tellingen op midden. Aangezien Marlieke nog niet helemaal fit was, werd besloten haar in eerste instantie nog niet in te zetten als libero.

De eerste set kende een mindere eerste fase, waarna Atalante op stoom kwam en punt voor punt dichter naar Lovoc kroop. Helaas was het net iets te laat om de setwinst binnen te halen, maar het gaf goede moed voor set 2 (25-21).

De tweede set liet echter helaas een gelijk beeld zien. Dames 1 zocht naar vaste lijnen, maar kon ze moeilijk vinden omdat veel speelsters niet op hun eigen plek kon spelen. Daarbij had het team moeite met het lange blok van Lovoc, dat een uitstekend spelende middenvrouw binnen de lijnen had. Astrid werd binnen de lijnen gebracht voor Carin, dit had even het gewenste effect, maar het kon Atalante niet in de schwung krijgen. De tweede set ging ook verloren met 25-23.

De derde set was het tijd om terug te slaan. Iedereen van het team had wel zin in een vijfsetter, maar dan moest de derde set wel gewonnen worden. Er leek in de beginfase een compleet nieuw team te staan. Er werd keihard gewerkt en ballen werden mooi verdedigd. Aan het net lukte het scoorde nog niet altijd, maar dit werd door de verdediging gecompenseerd. Halverwege de set veranderde het spel ineens drastisch. Alles ging mis en Lovoc liep de grote achterstand in en kwam Atalante zelfs voorbij. Astrid kwam nu voor Marleen in het veld en wederom had dit effect. Helaas net als de tweede set net niet genoeg en met 25-22 was een verloren wedstrijd een feit.

De vierde set wilde het team nog een punt pakken, gewoon voor de eer. De start liet dit keer iets te wensen over, maar nu was het middenstuk weer goed te noemen. Atalante wist de ballen nu op de goede plaatsen neer te leggen en ook met de service kwam meer druk. Helaas voor de Vinkeveense dames kwam de goede middenspeelster van Lovoc aan het net en maakte punt na punt. Elke scherpe bal van Atalante werd genadeloos afgemaakt en veel aanvallen werden afgeblokt. Atalante werkte hard, maar moest de strijd opgeven. Met 25-22 ging de vierde set verloren, met een 4-0 verlies tot resultaat.

Tot nu toe heeft dames 1 van V.V. Atalante met zoveel blessures en afwezigen het nog prima gedaan. Er werd voor het eerst sinds maanden pas weer verloren en dit was ook nog tegen een hoger geplaatst team. Op dit moment bekleedt dames 1 heel knap de vijfde plaats.

Het team krijgt twee weken de tijd om te herstellen en zich weer op te laden. De eerste wedstrijd is op vrijdag 5 maart in de eigen Boei om 20.00 uur tegen Wilhelmina D1.

Bron: Nens