Vinkeveense plassen 2

Boze mensen creatiever dan ontspannen mensen
13 maart 2010

Vrijdagavond 12 maart uitwedstrijd voor H2. Dit voelt al vreemd, een vrijdagavond hoort een thuiswedstrijd te zijn. Het voordeel daarvan is, dat je de winst kan vieren met alle andere teams van Atalante (en je weet in één keer de sporthal te vinden). Heeft u het laatst ook gelezen: Boze mensen zijn creatiever dan ontspannen mensen. Dit heeft onderzoek aan de universiteit van Amsterdam aangetoond. Met deze wedstrijd tegen Kombysport hebben we dit eigenlijk al bewezen. Er was op de heenweg al en vreemde stilte in de auto's aanwezig, hierdoor werd gevoelsmatig de rit naar Badhoevedorp al langer dan normaal. Of had dit ook te maken dat we verkeerd reden? Hoe dan ook er was een gezonde spanning voor deze wedstrijd, oorzaak was gedirigeerd door de trainer/coach. 's middags bellen en mailen om iedereen op scherp te zetten. Wat een geweldige tactiek bleek dit te zijn. Na aankomst als team ons in de lekker slank afkledende tenues gehesen. Daarna nog wat zaalvoetbal gekeken, en daarna ontrolde voor ons oog een ombouw van de hal naar een volleybal arena.

Inspelen, plus kaartcontrole, daaruit bleek al dat de scheidsrechter scherp was. Hij had ieder gezicht van Atalante al lang in zich opgenomen, dus voor de kaarcontrole was geen aanwijzen van de speler meer nodig, deze scheidsrechter vergeleek gewoon zijn interne database met de foto op de spelerskaart. Alles goedgekeurd. Echt grote klasse. Je wordt al stil van zoiets en dan is de wedstrijd nog niet begonnen. Of...... waren wij nog niet begonnen en de rest wel (scheidsrechter en tegenstander)?

Opeens was het in de eerste set al 16-10. Het W817 (wachteenseven) gevoel kwam boven. Vragen kwamen:  Gaan we nog beginnen? Laten we gaan volleyballen? Kan die gozer niet beter gaan coachen, ipv het veld te vullen met traagheid? Helaas, wel een eindsprint, maar te laat. De eerste set ging naar Kombysport (27-25).

Tweede set, laatbloeier Joost in het veld, de rest bleef hetzelfde: Rick – set-up, Leroy en Bob - hoofdaanval, Tim en Ton middenaanval. Joost de diagonaal van RIck. Tja en met zo een opstelling maak je meters. Helaas hielden we dit vol tot aan de 17 punten, daarna was even de rek eruit, en de veerkracht ook. Maar toch op het tandvlees deze set voor de Atalante mannen binnengehaald: 20-25. Even moet vermeld worden dat de tegenstander sportief bleef, met een setstand die altijd dicht bij elkaar lag, gaven ze toch touché aan. Wij weten wel dat Leroy nóóóit uitslaat, maar dat weet de scheidsrechter niet.

Ditzelfde flikte we weer in de derde set, lekker van start, en opeens is het weg, en dan is het er weer, en deze set was het daarna voorgoed weg. Een verlies van deze set als resultaat, (25-20). In deze set was goed te zien dat boze mensen creatiever zijn dan ontspannen mensen. De coach was ontspannen, maar de spelers boos. Dus er waren (te veel) creatieve oplossingen. Tja wat krijg je dan..... een creatieve coach.... (boos dus). Met deze opgefoktheid maakte we ons op voor de vierde set, we wilde eigenlijk heel graag winnen. En dus moesten onze meningsverschillen wachten tot de douche / bar. Nu moesten de mannen van Kombysport worden verslagen.

Tja de vierde set was een echte set, waar iedere coach van droomt. Opeens is het daar, de controle, de tactiek, de kunst, het vliegwerk. Het redden. Ton redt magistraal, Rick gebruikt zijn hoofd, Leroy klapt ze binnen, Tim blokt Kombysport tot een wanhoop. Net als met een verkiezing, ineens heb je 25 zetels, en de oppositie maar 9. Winst in de vierde set 9-25. (ja echt negen - vijfentwintig).

Een vijfde set, daar kunnen we mee omgaan. Erik V had dit ons al geleerd: goed uit de vierde set komen en meteen door de vijfde set in. En inderdaad, de service series van Ton en RIck gingen naadloos over van set 4 naar 5. Als er een team op 8 punten komt, wordt er gewisseld, de stand was dan ook 2-8. En zo ging de winst naar ons toe. Met een winst in de laatste set van 7-15.

2-3 winst voor Atalante, met deze keer een smalle basis, één wisselspeler, door ziekte en vakantie. Maar heren 2 zou heren 2 niet zijn als ze gewoon de winst pakken. In de bar nog even van het uitzicht genoten. En tussendoor de gevonden spelerskaarten van Van Nispen overhandigd aan de Catsburg look-a-like van Van Nispen. Ook de sociale acties blijven bij heren 2 doorgaan. Daarna evaluerend de terugreis aanvaard richting Vinkenveen. De reis leek opeens korter, ondanks dat er wéér verkeerd gereden werd. Maar wat geeft dat, winst is winst. Nog 4 wedstrijden, twee thuis en twee uit. Heren 2 nog steeds goed op een vijfde plaats in de competitie.

Wat was dat nou met die titel?
Je kon goed merken dat Kombysport ontspannen was, en als je ontspant ben je niet creatief. En als je nog meer ontspant laat je van alles lopen, en dit keer was het de winst.
Boos, heren 2 was boos, meteen alweer verlies, en dan wordt je creatief.

Bron: Erik R