Scholentoernooi 2014

Bekerstunt heren 1 in 58 minuten
29 december 2006

Donderdagavond 28 december stond er voor het door Mulder Transport gesponsorde eerste herenteam van Atalante een bekerwedstrijd gepland tegen VCH uit Hoofddorp. VCH speelt een klasse hoger dan Atalante in de promotieklasse. Twee seizoenen geleden zaten beide teams bij elkaar in de competitie en waren het twee keer de mannen uit Hoofddorp die destijds aan het langste eind trokken. Beide keren werd het in competitieverband 4-0 voor de Hoofddorpers. Vanavond ging het echter om drie gewonnen sets. Atalante met maar liefst 10 man vertegenwoordigt vanavond trok deze keer aan het langste eind. Een regelrechte stunt voltrok zich in Vinkeveen.

Atalante moest het doen zonder aanvoerder Robert Hardeman, maar had daarvoor in de plaats liefst drie spelers uit het talententeam van H2 (Bas vd Lubbe, Sven Pothuizen en Bas Bouwknegt) en had zodoende een 10 koppige selectie. Onder leiding van speler/coach Johan van Westendorp begonnen eveneens aan set 1: Frans Roos, Duncan van Senten, Bas vd Lubbe, Leonard de Jong en Lex Beijer. Deze set begon Atalante met serveren. Er was afgesproken met servicedruk te serveren om daarmee direct VCH onder druk te zetten en om hen niet direct in hun spel te laten komen. Zij hadden namelijk een goede snelle middenaanval en deze moest ontregeld worden. Dit lukte goed en omdat Atalante zowel passend als verdedigend ook lekker in de wedstrijd zat was er een leuke eerste set te zien. Voor redelijk veel publiek (ondanks de vreemde avond in de kerstvakantie) werd er een zeer aantrekkelijke wedstrijd gespeeld. Atalante nam een kleine voorsprong die bijna teniet gedaan werd door VCH. Zij kwamen aan het eind sterk opzetten, maar Atalante toonde zich heer en meester vanavond en trok de set met 25-23 naar zich toe.

In de 2de set wisselde VCH hun eerste spelverdeler voor de 2de spelverdeler. Dit pakte niet goed uit voor VCH. Atalante nam een ruime voorsprong en deze 2de set werd zeer makkelijk uitgespeeld door de Atalante heren. Bij een 15-8 tussenstand vluchtte de coach van VCH in een time-out. Dit zonder enig resultaat. Atalante ging onverminderd door en scoorde naar hartenlust. De ene mooie aanval na de andere volgde zich in rap tempo op. De 25-14 eindstand was snel bereikt.

In de 3de set kwam de 1ste spelverdeler van VCH weer terug binnen de lijnen. Dit bracht zichtbaar resultaat. VCH moest wel alles of niets spelen wilden zij nog verder gaan in het bekertoernooi. VCH nam en voorsprong en bij een 8-15 stand kwam Bas vd Lubbe te serveren. Deze begon aan een zeer goede serie en maakte 6 punten op rij. Daarop nam VCH een time-out en een goede bleek wel, want het eerste punt na de time-out was voor VCH. Atalante, gesterkt door de 2-0 voorsprong in sets, liet zich niet van de wijs brengen. Met een goede serie aanvallen ging het lange tijd gelijk op, maar bij een stand van 22-22 was het verzet van VCH gebroken. Een paar persoonlijke fouten aan VCH kant deed de set met een 25-22 eindigen. Door dit resultaat bekert Atalante door naar de volgende ronde. Wie hier de tegenstander is en waar deze wedstrijd gespeeld wordt is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Meer informatie over de wedstrijden van Atalante heren 1 en andere teams is terug te vinden op deze site.

Bron: Duncan