Mooie strijd van H2 op het 'andere' veld
23 maart 2010

Heren 2 had een uitwedstrijd tegen Martinus 5 in de Bankrashal. Deze mededeling, zo simpel en puur werd volledig overschaduwd door de titanenwedstrijd die op het "andere" veld werd gespeeld door heren 1. Heren 2 in de rust en schaduw aan de voorbereiding van deze wedstrijd begonnen, door de wedstrijd van de vrijdag daarvoor met 4-0 te verliezen was er veel reden om orde op zaken te stellen. Om de basis van heren 2 te doordringen van het feit dat ook zij goed kunnen spelen, Leroy afgestaan aan heren 1. Hierdoor viel Heren 2 terug op een slanke soepele kern van willende spelers. Gebrand om punten te pakken werden de meningsverschillen terzijde gelegd en werd besloten goed/beter te spelen.

De start van de eerste set was dan ook verrassend goed, alles lukte…. voor Martinus! Heren 2 keek al snel tegen een achterstand van 11-2 aan. Anders dan voorgaande wedstrijd lieten we ons nu niet slaan. We vochten terug. En heren 2 wist deze set te winnen met 25-22. Deze briljante inhaalrace bracht het geloof terug. Het geloof in eigen kunnen wel te verstaan. Opeens werd het aan de kant van Martinus wat stiller. Wat leek op een 'walk over' werd een col van de eerste categorie (zoals wielrenners dat plegen te noemen).

Tevreden over dit eerste feit werd de belofte ingelost, de opstelling bleef staan. Deze opstelling bleek het in de tweede set niet waar te kunnen maken, een serviceserie van Martinus bleek ons fataal. Na vele reddingen door verdediging en set-upper werd de achterstand groter en leidde tot een verlies van deze set: 25-16. Beslist geen walk over.

Hoe dan ook, een man een man een woord een woord. Wisselen, de wissels werden ingebracht, en deze waren natuurlijk gebrand om ook een goede prestatie neer te zetten. Wederom werd een serviceserie ons teveel. Een set-upper die zich uit de naad rent, een aanvaller die wel wil maar net die goede set up niet kan krijgen, alles bij elkaar een kopie van de tweede set, andere spelers, maar het spelverloop hetzelfde. 25-12.

Het leek of heren 2 aan de afdaling was begonnen en dat kon niet waar zijn, we hadden goed gevochten en we zagen vermoeidheid aan de andere zijde. Deze vierde set moest onze set weer worden, heel simpel. De opstelling van de eerste set er weer in. Dit werkte, de vierde set ging weer als vanouds, passing was goed, set up lag mooi. Ja dan gaat de trojka glijden en is niet meer te houden. Een goede/mooie winst in deze vierde set. 17-25.

Stand 2-2, Nog steeds in de schaduw van het andere veld, ook daar werd er gevochten. Bij wisseling van set duurde het ook wat langer. De scheidsrechter, onze tegenstander, en wij, bleven kijken naar de verrichtingen van heren 1. Tussen de vierde en vijfde set was er wat extra tijd en werd er door iedereen weer gekeken. Het is mooi om mee te maken, dat je zelf een wedstrijd moet spelen maar liever kijkt naar een andere wedstrijd.

Weer terug naar het eigen spel, deze vijfde set moest kunnen en dan hadden we winst geboekt op de nummer 3 in de kompetitie (zelf op een 5e plek). Dit zou mooi zijn. Helaas mocht dit niet zo zijn. De vijfde set hadden we weer het nakijken door een slechte pass. 15-10.

Nu is het makkelijk te zeggen dat we met 3-2 verloren hebben en het is ook waar dat we verloren hebben. Maar als Heren 2 speelde we groots. Heren 2 speelde een goede wedstrijd. En elk punt in deze laatste wedstrijden zijn zwaar bevochten punten. In deze laatste wedstrijden moet heren 2 tegen de nummer 1, 2, 3 en 4 terwijl ze zelf op de 5e plek staan. De nummer 1 en 3 hebben we nu gehad en daar 2 punten gepakt. Anders dan tegen een sportief Martinus, geven rustig toe dat het touché is op een belangrijk moment, moeten we nu tegen VCH 4 en 5, de nummers 2 en 4. Hier zal heren 2 ook punten moeten pakken om de 5e plek veilig te stellen.

Vijfde blijven is toch onze doelstelling geworden, laten we deze laatste twee wedstrijden punten pakken, en niet zoals een bekend persoon eens zei: "Als we onze doelstellingen uit het oog verliezen proberen we de daardoor ontstane onzekerheid te verdrijven door onze inspanningen te verdubbelen: we komen dan wel nergens, maar twee keer zo snel."

Bron: Erik R