Scholentoernooi 2014

D1 pakt de draad weer op van… winnen
07 januari 2007

De laatste zes competitiewedstrijden van afgelopen jaar werden gewonnen door de dames gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman lichtreclame. Konden ze de lijn doortrekken? Immers de feestdagen waren net achter de rug en hierdoor waren ook een aantal trainingen uitgevallen. Daarnaast moest er worden gespeeld met een nieuwe libero, Marlieke Moen. Door deze wijziging hadden de dames geen wissel meer, zodat de ervaren Loes Kuijper als wisselspeelster werd opgeroepen. Met deze gegevens werd de lijn toch doorgetrokken! Afgelopen donderdag werd er met 3-0 gewonnen van Stam SoVoCo D3.

Het betrof een bekerwedstrijd waarbij na drie gewonnen sets de wedstrijd is afgelopen. Dit in tegenstelling bij een competitiewedstrijd waar altijd minimaal vier sets worden gespeeld. Deze bekerwedstrijd kwam goed uit, want op deze manier kon goed getest worden hoe het zou verlopen met de gewijzigde bezetting.
De eerstvolgende competitiewedstrijd is alweer vrijdag 12 januari. Bovendien speelt het team van Stam SoVoCo een klasse hoger namelijk in de regiodivisie. Een tegenstander van formaat dus. Bij binnenkomst van de tegenstander werden de dames geconfronteerd met een team van tien speelsters, met meer lengte en beduidend jonger.

Vanaf het begin kwamen de dames van Atalante onder druk. Met zeer geplaatste en moeilijke services van de tegenstander konden de dames de pass moeilijk brengen. Hierdoor kwamen de aanvallen niet goed uit de verf. Dit resulteerde in een achterstand van een aantal punten. Na een wat moeizaam begin kwamen de dames toch in hun spel. Met zelf een aantal goede servicereeksen werd de achterstand omgebogen naar een kleine voorsprong. De rallypass en de verdediging begon te draaien, zodat er zelf ook beter aangevallen kon worden. Carin van Tellingen en Mirjam Melenboer werden goed aangespeeld door spelverdeelster Nancy Schockman en maakten met slim aanvalswerk de nodige punten. Punt voor punt ging het richting einde set. Met het minimale verschil van twee punten ging de eerste set met 25-23 naar Atalante. Dit was een mooie opsteker. Het vertrouwen was er voor de tweede set.

Met dezelfde basis werd begonnen aan de tweede set. Deze set was vergelijkbaar met de eerste. Een gelijk opgaande strijd waarbij de dames van Atalante een aantal reeksen van punten tegen zich kreeg door grote servicedruk van de tegenpartij. Elke keer moesten ze het gaatje van een punt of 4 weer dichten. Dit lukt uiteindelijk wel. Met een paar kill-blocks door de middendames, Marleen Sondermeijer en Inge Versteeg. Ook libero Marlieke Moen kreeg meer grip op de services en kwam steeds beter in de wedstrijd. Met een goede servicereeks van Irma Schouten trok Atalante de set naar zich toe met wederom een minimaal verschil 25-23.

De derde set, de moeilijkste! Win je de set, win je de wedstrijd. Verlies je de set, dan kan er van alles gebeuren. Zoals eerder genoemd was Loes Kuijper mee als wisselspeelster. Op de vraag of ze ook een setje wilde spelen was het antwoord resoluut "zoals het nu draait niets aan veranderen lekker laten spelen zo". Klasse! Loes stelde zich helemaal in dienst voor het team. De dames van Atalante zijn haar hier dankbaar voor.

Zoals geschreven de derde set. De routine, als er al sprake was van routine want het team van Stam SoVoCo was erg jong, werd in de derde set niet opgesteld. Hierdoor nam de servicedruk iets af en kon Atalante de pass beter afleveren. Dit nam ook bij hen de druk wat af en kon er verder vrijuit gespeeld worden. Met gedegen spel kwam dames 1 op een voorsprong van 24-20.

Een eenvoudige bal werd door de tegenstander over het net gespeeld. Een perfecte pass vanuit het achterveld bereikte Nancy Schockman. Met de juiste snelheid, hoogte en afstand tot de antenne bereikte de bal aanvalster Irma Schouten. Ongelofelijk hard en met een grote precisie werd de bal geslagen tussen de antenne en de twee blokkeerders door. Boem, de bal spatte op de grond een meter na de 3 meterlijn. Een schitterend punt waarmee een schitterende overwinning werd behaald.

Tot slot dankt dames 1 van Atalante het publiek voor hun steun. Hun aanwezigheid heeft zeker bijgedragen aan de winst. Wilt u meer van dit spektakel zien kom dan aanstaande vrijdag 12 januari naar de Boei te Vinkeveen. Dames 1 speelt dan tegen Armixtos D1 uit Amsterdam, de aanvang van de wedstrijd is 19:30 uur.

De foto's van deze wedstrijd zijn te bekijken in het fotoalbum en zijn mede mogelijk gemaakt door:

Bron: Johan