Vinkeveense plassen 2

A-side H1 pakt ook 2e wedstrijd en blijft aan kop!
03 oktober 2010

Afgelopen vrijdag moesten de door A-side gesponsorde mannen van Atalante heren1 aantreden tegen het team Prima Donna Kaas uit Huizen. Met de winst van de eerste wedstrijd tegen Martinus nog vers in het geheugen begonnen de Vinkeveners met frisse moed aan deze wedstrijd, ondanks het feit dat het team nog niet op volle oorlogssterkte was.

Zo heeft Martijn de Vries te kampen met een rugblessure en was Leonard de Jong nog niet volledig inzetbaar vanwege een schouderblessure. Hierdoor fungeerde Martijn als een niet onverdienstelijke coach en speelde Leonard als libero in de plaats voor Rick de Groot, de invaller van heren 2. Op de buitenkant speelden Erik Verbruggen en Sven Pothuizen, op het midden Robert Hardeman en Bas v/d Lubbe. De set-ups werden verzorgd door de nestor van de groep Frans Roos.

De eerste set werd meteen overtuigend begonnen door Atalante. Er werd geconcentreerd en ongedwongen gespeeld waardoor de eerste punten spoedig op het scorebord verschenen. De tegenstander wist op hun beurt ook de nodige punten te verzamelen waardoor de stand tot aan het eind van de set gelijk op ging. De set werd na een spannend slot met 26-28 winst voor Atalante afgesloten.

Coach Martijn behoedde ons voor overmoed door deze (misschien onverwachte) winst en maande ons om ook de 2e set vooral gefocust en degelijk te blijven spelen. De machine van Atalante bleef geolied lopen waardoor ook deze set het de Vinkeveners waren die de touwtjes in handen bleven houden. Harde aanvallen van Erik en Sven werden afgewisseld door snelle en afwisselende middenaanvallen van Robert en Bas. Ook spelverdeler Frans wist zo nu en dan punten te scoren met mooi en onverwacht geplaatste prikballen over het net. Om doorzichtigheid van de eigen aanvallen te voorkomen werd ook Rick regelmatig van een bal op de diagonaal positie voorzien.
De mannen van de kaasboer deden hun uiterste best om het tij te keren maar tevergeefs. Deze frustratie leidde ertoe dat ze de ene bal nog harder dan de andere over het net wilden slaan, maar dit resulteerde slechts in netballen, afzwaaiers of genadeloos afgeblokte aanvallen door de blokkers van Atalante. De set werd uiteindelijk dan ook met overtuiging afgesloten met 20-25.

De 3e set werd met exact dezelfde opstelling begonnen als de 1e en 2e. ‘Never change a winning team’ wordt er vaak wel gezegd’. Echter werd deze set verloren. Dit kwam door een nogal krampachtig spel aan de kant van Atalante en door de sterker spelende kaasklanten. Zij hadden hun spelverdeler gewisseld voor een andere, wat leidde tot betere resultaten binnen het team. Atalante liep deze set achter de feiten aan: De bloks aan het net werden vakkundig omzeild door de tegenpartij, de gaten in het veld werden te groot en de passes waren onzorgvuldig. Hierdoor kreeg Frans het ook zwaar te verduren en werd het moeilijk voor hem om de aanvallers te bedienen met een goede set-up. Deze set sloot uiteindelijk af met de stand 25-19.

De laatste set wist Atalante weer orde op zaken te stellen door hun spel uit de eerste 2 sets te hervatten. Ook deze set ging de stand weer aardig gelijk op. Echter, door spanning, frustraties en slordigheden brak het hardnekkigste verzet van de tegenpartij langzaam maar zeker af.
Hiermee veranderde de Prima Donna Kaas in een gatenkaas en was het voor Atalante slechts een kwestie van geconcentreerd en foutloos het spelletje uitspelen. Dit resulteerde nog in een spannende slot ontknoping, maar uiteindelijk mocht Atalante ook deze set als winst bijschrijven met 24-26.

Met deze 1-3 overwinnen heeft Atalante nu totaal 9 punten verzameld uit 2 wedstrijden en is hiermee koploper van de poule. De eerstvolgende wedstrijd is aanstaande vrijdag in de Boei tegen AVV Keistad uit Amersfoort. Het ziet er naar uit dat Leonard de Jong deze wedstrijd ook weer volledig inzetbaar is in de aanval waardoor de kansen op een positief resultaat alleen nog maar kunnen toenemen. Hoe de blessure van Martijn zich zal ontwikkelen is nog onbekend, maar zeker is het feit dat het team ook deze wedstrijd kan profiteren van zijn tijdelijke functie als coach.

Bron: Leonard