Haaxman D2: topper blijft uit, wel punten gepakt
12 februari 2011

Op de grote dag dat Mubarak aftrad speelden de dames van twee gesponsord door Haaxman Lichtreclame tegen de nr 3 VHZ uit Nieuw Vennep. Een late uitwedstrijd met een lange wachttijd die we in de kantine al bladerend door verschillende glossy's (niet voor de kachel!) doorbrachten. De aardige ploeg van Nieuw Vennep bleek een iets uitgedunde formatie te hebben en twee jongere invalsters deden mee. De Vinkeveense ploeg was 8 vrouw sterk, inclusief de dames Bakker van D3. Jet bleef reserve vanwege een klein scheef spiertje in de nek, niet van de orde als aan het begin van het seizoen trouwens. Iedereen had zin in een lekkere pot, vooral de top 4 is erg leuk aan elkaar gewaagd in tegenstelling tot de vrij makkelijke wedstrijden verderop de poule in.

In de eerste set kabbelde het zo’n beetje voort. Eerst een beetje achter en daarna kwam het op gang door vooral de service foutloos te houden en soms zelfs gevaarlijk. Gemoedelijk en ongedwongen waren eerder kenmerk van het spel dan kruidig en pittig. De verwachtte harde spetters van VHZ bleven uit en de Vinkeveense ploeg werd niet genoeg uitgedaagd. Ook binnen de ploeg konden de dames zich maar moeizaam oppeppen tot een gepeperd niveau. De scherpte miste een beetje, op alle fronten was het net een beetje te kort, te moeilijk of onzuiver. Toch waren er ook veel mooie hoogtepunten hoor. Debbie stond op het midden foutloos aan te vallen en bracht veel punten. Set 1 eindigde met 17-25.

De zelfde formatie speelde verder in het tweede bedrijf en het werd allemaal iets netter. De rommelige foutjes werden minder, het begon beter te draaien. Nog niet gekkenhuis en ook deze set was het eerder onderhoudend dan vurig en fel. Zolang de punten maar komen is er geen man over boord en met 14-25 werd gewonnen.

Marjan kwam binnen de lijnen voor Joke en dat bracht wat Wilnisse pit in het achterveld. Het spel zette zich voort en coach Jet bleef hameren op de eigen levendigheid en de aanvallen vooral fel in te zetten. Het was vechten om de eigen goede vurige inzet. Met extra verbale ondersteuning en goede acties lukte dat, de set eindigde met 18-25.

Dan set 4. Net als in de vorige sets startte de Haaxman ploeg later dan de thuisploeg met gevolg dat er een 8-2 achterstand op het telbord verscheen. Dat werd weer bijgewerkt maar niet ingehaald en lange tijd liepen de dames achter de feiten aan. Tegen de 20 werd het spannender en de groengele ploeg zette vanuit de tenen een flink tandje bij. Joke scoorde lekkere punten door het midden en de druk die nodig was haalde de pep bij de dames op en er werd als vanouds gevochten. Op 22-21 achter nam Jet een time-out waarop de ploeg goed reageerde en met 22-25 ook de laatste set pakte. Dit was wel typisch een wedstrijd zoals vorig seizoen vaak gespeeld, net dat stukje vurigheid missen en dan in zo’n setje als deze laatste toch de bietenbrug, nee de Erasmusbrug op gaan.. Nu dus toch wel gered, maar het spel kan echt beter. Werk aan de peperwinkel dus aanstaande dinsdag!

Bron: mi