Twee weken rust doet D1 goed
14 maart 2011

Het eerste damesteam van V.V. Atalante, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, heeft de afgelopen twee weken geen wedstrijden hoeven spelen. Er was dus alle tijd voor trainer/coach Sjaak Immerzeel om het team weer op de goede weg te krijgen. Afgelopen vrijdag stond de rode lantaarndrager Lovoc uit Loosdrecht op het programma. Coach Immerzeel had de beschikking over acht fitte speelsters; alleen Suzan Heijne ontbrak in de selectie.

In de eerste set, na een waarschuwing niet te makkelijk over de tegenstander te denken, werd er gestart met Irma Schouten op spelverdeling en Loes Kuijper op de diagonaal, Mirjam van der Strate en Carin van Kouwen op de buitenkant en Jana Chatrnuchova en Daniëlle van der Horst completeerde het basis zestal op het midden. Met Irma aan service werd er direct een grote voorsprong genomen. Het stond al 2-9 toen Lovoc voor het eerst iets terugdeed. Lovoc bewees direct ook over een sterke service te beschikken en liep binnen no-time in en direct ook uit. Bij 15-9 kwam Marleen Sondermeijer binnen de lijnen voor Jana om voor iets meer aanvalskracht en variatie te kunnen zorgen. Dit betaalde zich uit en Atalante herpakte zich. Met name Loes Kuijper profileerde zich meerdere malen door goede passes en een mooie drie-meteraanval. Tot het eind van de set bleef het gelijk opgaan en coach Immerzeel wisselde Nancy Lijten voor Carin. Het team gaf nog even gas en dit was net aan voldoende om de eerste set met 23-25 te winnen.

De tweede set werd er gestart zoals de eerste set geëindigd was. Deze set was er werkelijk geen foutje aan de lucht. De pass kwam mooi aan bij Irma, die naar hartenlust het midden kon bedienen. Zowel Daniëlle als Marleen profiteerden hier zichtbaar van, want ze scoorden punt na punt. Aanvallend kwam Lovoc er deze set niet aan te pas, doordat de verdediging van Atalante stond als een huis. Het was wederom Loes Kuijper die uitblonk, met een fantastische servicebeurt liep Atalante uit naar een riante voorsprong. Nancy zette met een harde aanval de eindstand op 19-27, omdat haar smash via de handen van de tegenstander in de basket belandde.

De derde set kwam Jana binnen de lijnen voor Daniëlle en Carin voor Mirjam. Helaas had dit niet het beoogde resultaat. Atalante speelde slordig en ongeduldig en stapelde fout op fout. Lovoc, dat overigens prima stond te verdedigen, rook haar kans en pakte die ook. Mede door de goede aanvallen op het midden en de veelscorende buitenaanvalster liep Lovoc uit naar een grote voorsprong. Deze set was al snel duidelijk dat er niks meer te redden viel en de derde set ging dan ook geheel terecht naar Lovoc met 25-14.

Atalante wist dat het nu moest gebeuren en het was dit seizoen al te vaak voorgekomen dat de grip op de wedstrijd verloren ging. Met de basis van set 2 startte Atalante ietwat aangeslagen aan de vierde set. Het vertrouwen had een kleine deuk opgelopen en dit was zichtbaar in de eerste onzekere ballen van set 4. Lovoc bleef goed gebruikmaken van haar sterke punten, maar het was nu Atalante dat verdedigend zeer goed werk liet zien. Mirjam van der Strate gooide er een paar listige ballen in aan het net en als dat niet lukte sloeg ze de bal hoog in de blokkering. Doordat er een goede blokafdekking was, kon Atalante dan opnieuw bouwen wat veelal resulteerde in een gewonnen rally. Toch sloop er richting einde set weer een aantal foutjes in bij Atalante en het was Lovoc dat als eerste op setpunt kwam. Bij 24-21 kwam echter Irma weer aan service; met bijna drie directe punten was het gelijk en Atalante stoomde direct door. Met 24-26 ging de vierde set en dus ook de wedstrijd gewonnen. Een hele opluchting voor het eerste damesteam.

Door deze overwinning klimmen de dames naar de vierde plaats en staan ze op het einde van het seizoen op een plek waar ze thuishoren. Met nog drie thuis- en twee uitwedstrijden te gaan tegen veelal lagere teams ziet de toekomst er zonnig uit.
Aanstaande vrijdag speelt het team om 21.00 uur thuis tegen S.V.U. uit Amsterdam. Dit team bekleedt de zevende plaats, maar staat slechts op enkele punten achterstand. Het belooft dus een mooie pot te worden. Komt dat zien in de Boei!

Bron: Nens