Vinkeveense plassen 2

Taaie tweede pot voor Atalante D2
28 september 2011

Na de lekkere vijfsetter van afgelopen vrijdag stond op de trainingsavond dinsdag 27 september de tweede match op het programma tegen De Spuyt D1 in de Verheyhal in Amsterdam. Mooie nieuwe hal, met 3-mans hoge hippe deuren (altijd handig voor de acrobaten onder ons), voldoende parkeergelegenheid -volgend jaar gereed- met ergens om de hoek een moderne parkeerautomaat waar je vlot kenteken en geld kon invoeren.. goed dat we ruim op tijd waren.. :)

Bij het inspelen maakten de lange Amsterdamse meiden indruk, het zou zeker een gelijksoortige zo niet spannender strijd worden dan het eerste duel. De eerste set begon met steeds een kleine voorsprong maar bleef dicht bij elkaar. Vooral het fikse blok speelde de Haaxman dames parten, de blokverdediging kwam pas laat goed op gang en inzicht en kunde om langs of over het blok te slaan werden langzaam van meer scorend karakter. Bij 23-23 moest er nog een Atalante time-out aan te pas komen om de eindsprint in te zetten, 24-26 winst!

Het zestal met verdeler Jet Feddema, diagonaal Tineke Vellekoop, buitenaanvallers Natalie van Scheppingen en Annemarieke Wijnands en middens Marjan Fares en Daniëlle van der Horst (D1) vervolgden ongewijzigd het tweede bedrijf waarbij het beeld meer dan andersom was. De Amsterdammers hadden de vaart te pakken, de Vinkeveense dames lieten zich meeslepen door diverse rijtjes met mooie uitgekiende services, afwisselend diep-kort en pittig hard vooral rechtdoor geplaatst. Ook het blok bleef parten spelen plus veel te veel eigen servicefouten en vrij vlot stond daar een overduidelijke 25-14 op het telbord.

In set drie maakte nieuwe aanwinst Annike van Kouwen haar première entree op het midden, Annemarie Bakker was diagonaal. De gelijkopgaande strijd was weer terug en het Vinkeveense team kreeg meer vat op het spel van de thuisploeg. De service pass bleef weliswaar wisselvallig maar er werd beter op geanticipeerd en de opstelling werd per service vlot aangepast indien nodig. De eigen opslag bleef echter beneden peil, gelukkig liet De Spuyt ook regelmatig een steekje vallen bij hun service of aanval. Sommige (midden) meiden hadden een aardige aanval (goed dat D1 supermuur Daniëlle mee was), maar vaak ook werd uit gemept. Verder werd de de Haaxman equipe steeds handiger in het omzeilen van het lange blok, de Amsterdamse verdediging was in het algemeen niet super flitsend en de tactische kleine prikballen in het midden scoorden mooi. Het was weer een pittige strijd, en hoewel de dames bij 25-24 dachten dat ze er al waren, vochten de Vinkeveende dames taai terug tot zeer nipt met 25-27 werd gewonnen.

In de vierde set eisten de zwaar bevochte soms lange rally’s hun tol, het werd wat slordiger en matter aan groengele zijde en het snellere spelletje was nog meer wennen: 21-25 verloren. Dussss een vijfde set. Jet kwam weer terug om haar pit/pep-aansporing-expertise op het team over te dragen. Het aller-onderste werd uit de Atalante-kan geperst en dat moest van ver komen. Met een aardige achterstand van 5-8 werd van speelhelft gewisseld en hard terug geknokt tot 10-10. Het was erg spannend, om en om werd gescoord. Op 10-11 achter was er een scherpe hoge pass en zowel Jet als Tineke ging er op af. In de sprong landde Jet op de voet van Tineke en ging fiks door haar enkel..
Na de onderbreking moesten de dames verder voor de laatste paar punten. En ondanks de consternatie werd de set gelukkig met winst afgerond, met name door mooie koelbloedige services van Natalie van Scheppingen en een alerte concentratie van het team, 14-16! Het is even afwachten hoe de verrekte enkelbanden helen, de tijd gaat het leren.. De 'trouwe' traktatie van Marjan Fares komt een volgende keer, met paprika chips en cola light werden de gebeurtenissen en bedoeningen om Jet naar de eerste hulp te regelen bepraat. Zo rond half 1 ging de laatste vijf huiswaarts in één vijfpersonenauto. En dat gaat na 10 jaar nog steeds. Hard rijden met een vracht van die wel vijf personen, sporttassen, ballentas en waterflessen ging toch al niet, en dat kwam goed van pas met wel 3 wagenlabiele passagiers, die zich gelukkig goed gehouden hebben.. :)

Nou Erik, hier dan de tips voor de volgende trainingen: hup met die tape aan de muur voor de pittige service oefening, verder de rappe reageer pass verdediging en uiteraard ook de service pass bij een fikse service. Ja en de rest van de onderdelen ook :) Vrijdag 7 oktober gaan we het zien bij de derde wedstrijd om 19:30 in De Boei.

Bron: mi