Atalante H2 pakt winst in spannende 5-setter
03 oktober 2011

Zaterdag 1 oktober speelde het 2e herenteam van Atalante hun 2e wedstrijd in het nieuwe seizoen. Na de klinkende 4-0 winst tegen SAS een week eerder in de eigen Boei volgde nu een gevreesde zaterdagwedstrijd. De tegenstander is een oude bekende, al een aantal jaren wordt er tegen dit team gespeeld met wisselende resultaten.

Het door de Rabobank gesponsorde team was verzwakt door afwezigheid van nieuwe krachten Mark Kentrop, Henk Versloot en Erik Sloesarwij, maar mocht wel het debuut van Henk van der Leeden beleven.

In een warme Beyeneshal in het drukke centrum van Haarlem werd kort na één uur begonnen met de volgende opstelling: Bas de Kuijer als spelverdeler, Bob Bakker en Rick de Groot op de hoofdaanval, Ton Plomp en Henk van der Leeden voor de middenaanval en routinier Martijn de Vries als diagonaal aanvaller. Spelverdeler Rick van der Linden en buitenaanvaller Joost Plateijn werd rust gegeven. Er werd direct druk gezet met de service en de Atalante heren pakten een kleine voorsprong van 3 punten. Gedurende de set werd duidelijk dat er met tactisch spel en gedurfde services veel te halen was. Met een 21-17 tussenstand  leek het erop dat de set makkelijk gepakt kon worden. Maar de tegenstander Spaarnestad kwam langzaam terug en twee time-outs (23-22 en 24-25) moesten het tempo van de tegenstander breken. Met het nodige kunst en vliegwerk werd de set met 26-24 binnengehaald.

Met dezelfde opstelling werd de tweede set ingegaan, waarbij een kleine achterstand ontstond (10-6 achter), maar er een voorsprong werd genomen richting het einde van de set (23-20 voor). Hopend op de setwinst werden kleine foutjes gemaakt en kon Spaarnestand de set nipt pakken met 27-25.

De derde set werd begonnen met een kleine omzettingen, Joost Plateijn ging naar de positie van Bob Bakker. Dit resulteerde in een vliegende start (6-1 voor) en lichte paniek aan de ander kant van het net.  Helaas bracht een time-out van Spaarnestad hier ommekeer in, en liep de blauwe equipe in op het Atalante zestal, de fikse voorsprong van 5 punten veranderde in een achterstand van 4 punten (10-14 achter). Vertrouwend op eigen service en aanval werd teruggeknokt en door het vele ren- en vliegwerk in de verdediging konden de punten richting het einde van de set gepakt worden.

Wederom diende een spannend einde van de set zich aan. Punt voor punt werd gestreden en de telling was van slag boven de 25-punten, onterecht toonde het bord de (winnende) stand van 26-24 voor Atalante. Niet verstoord hierdoor werd geconcentreerd de buitenaanval gezocht waar knap om het blok heen werd geslagen. Dit leidde tot de tweede setwinst met 28-26.

Voor de vierde set werd een beroep gedaan op Rick van der Linden, samen met kleine aanpassingen in de aanvalsopstelling. Helaas kwam dit het spel niet ten goede en werd er slordig gespeeld in de verdediging, dit resulteerde in een slechte set die duidelijk voor de Haarlemse equipe was met 25-18.

Voor de beslissende 5e set werd teruggegrepen op de opstelling van de eerste set, en er werd een flinke voorsprong van 5-2 gepakt, een goede wissel van de tegenstander zorgde voor de ommekeer, en bij 8-7 achter werd van speelveld gewisseld. Langzaam werd naar een climax toegewerkt en de punten werden in series verdeeld, na een voorsprong op 11-10 gingen 3 punten naar Spaarnestad (13-11 achter). Gesterkt door foutservices op kritieke momenten boog Atalante een 14-12 achterstand om naar 15-14 en het wedstrijdpunt. Slim werd naar de tegenstander gekeken en het punt gemaakt: 16-14 en 3-2 in sets.

Ondanks het puntentotaal in Haarlemse voorsprong (117 om 114 punten), resulteerde dit in de tweede overwinning en de koppositie. Punten van aandacht zijn er zeker wel: het uit handen geven van grote voorsprong, benutten van de middenaanval. Aanstaande vrijdag 7 oktober spelen de mannen thuis om 19:30 in de Boei.

Bron: Ton