Scholentoernooi 2014

Winst brengt D2 naar vijfde plek
04 december 2011

Vrijdag 2 december speelden de dames van Haaxman D2 (6e) tegen Zaanstad D5 (10e). De warming-up werd opgeleukt door een drietal pietermannen die in de vroege avond de mini training hadden verblijd met hun capriolen. Op Joke Ruizendaal na was de ploeg voltallig en de eerste volle 4-0 winst van de week tevoren smaakte naar meer, zeker gezien de maar liefst 4 vijf-setters in de eerste 8 wedstrijden.

De eerste set begon rommelig met veel fouten. Service en aanval waren vaak hard maar ook zodanig ver over het net dat het niet met punten gehonoreerd kon worden. In rapido tempo stond de geelgroene equipo op een flinke achterstand en de draai werd maar niet gevonden. Na zo’n 6-7 ballen ‘out of control’ nam het bankcoachtrio op 4-11 achter een time-out en tipte iets meer behoudend te spelen en van de kansen in de Zaanse midden veldverdediging gebruik te maken. Ook de eigen verdediging werd gemaand iets meer bedacht te zijn op de flink diagonale aanvallen. Het team kon de goede suggesties nog niet voldoende tot uitvoer brengen en toch wel frappant snel stond daar een dik 13-25 verlies van de eerste set.

Natalie van Scheppingen en Inge Bakker kwamen in de ploeg op de buitenaanval, Annemarieke Wijnands verhuisde naar de diagonaalplek en Annike van Kouwen werd op het midden ingezet. De tips werden nog eens goed doorgesproken en de mouwen flink opgerold. Het bleek de gouden greep te zijn. Na aanvankelijk gelijk opgaan ging de Haaxman ploeg steeds uitgekookter spelen. Verdeler Annemarie Bakker scoorde diverse slimme ‘tweede’ prikballen op het midden, Marjan Blenk en Annike van Kouwen scoorden afwisseld met tactisch en hard binnen de lijnen. Verder werd er nagenoeg foutloos geserveerd. De rollen draaiden om, de Vinkeveense ploeg gaf geen duimbreed toe en kwam in een aanstekelijke fijne wave. Met 25-15 werd het 2e bedrijf afgerond.

Debbie van der Hoorn, Tineke Vellekoop en Jet Feddema pakten de stokjes over en het ging lekker voort. Vooral Natalie was op dreef en liet mooie pittige staaltjes zien, zowel in de aanval als ook in de verdediging waar ze vaak de reddende inspirerende engel was, toppertje! De set werd met 19-25 gepakt. In set 4 ging het weer wat meer gelijk op tot halverwege. In de pass werden soms toch wat fouten gemaakt wat toch een beetje oh je toch niet weer een vijfsetter geforceerdheid meebracht. Een time-out op 17-20 achter gaf rust en na het terugpakken van de service kon Annemarieke een paar aanvallen lekker scoren. Met de hete Atalante adem in de nek nam Zaanstad op 21-22 een time-out, het bleef spannend. Inge werd in de verdediging gewisseld en de geelgroene Haaxman ladies kropen door het spannende oog van de naald: 26-24 voor de set en daarmee 3-1 winst. Nog twee wedstrijden te gaan in de eerste ronde, woensdag 7 december tegen de nummer 1 VCH D1 in Hoofddorp.

Bron: mi