Atalante D2 geeft pittig partij aan koploper
08 december 2011

Op de stormachtige avond van woensdag 7 december trad de Vinkeveense ploeg gesponsord door Haaxman Lichtreclame aan in Hoofddorp tegen lijstaanvoerder VCH D1. Het zou de eerste wedstrijd worden met de voltallige tien, maar Marjan Fares moest kort vooraf helaas afhaken vanwege griep. De gepromoveerde Haaxman formatie houdt zich haaks op plek 5-6, de meeste wedstrijden zijn mooie duels en slechts eentje ging zonder tegenpunten verloren.

Het eerste damesteam van Hoofddorp was er op gebrand om een blanco 4-0 te spelen om zo afstand te houden met de directe concurrentie: VCH D2 en Amsterdam D3 beiden met 36 punten uit 9 wedstrijden en slechts 2 punten achter op de koploper. De eerste set begon niet bijzonder sterk voor de gastploeg. De service pass was weliswaar best aardig maar aan het net troffen de dames lange blokkerende meiden. Scorend kwam er lang niet zoveel terecht als de avond tevoren, toen juist was getraind op de aanval maar dan met een iets kleiner blok en een voetbaldoel als lokkertje op de andere speelhelft. Nog niet.. Ook de Hoofddorpse felle smashes waren niet mis en de ballen vlogen de dames om de oren: 25-9 verlies, nog niet eerder zo’n ruim verschil gezien.

In set twee werd Natalie van Scheppingen aan de ploeg toegevoegd, altijd goed voor mooi inspirerend achterhoedewerk. Ballen raakten steeds minder vaak de vloer en daarmee kwam er hapering in de Hoofddorpse jukebox, dat vooral straight harde aanvalsplaatjes draaide. Verdeler Jet Feddema speelde een prima partij en kon de aanvallers steeds beter in stelling brengen. Vooral door het midden waren aanvallers Debbie van der Hoorn en Annike van Kouwen heerlijk op dreef met mooie blokkeringen en scorende ‘doel’ aanvallen. Het ging gelijk op met zelfs steeds een kleine voorsprong van 1-2 punten. De Hoofddorpse dames maakten veel fouten door serveerballen en smashes uit te slaan, mooi meegenomen ook. VCH raakte nog meer uit ritme toen de verdediging werd ontregeld met tactische ballen in de beiden Hoofddorpse hoeken en slim geplaatste aanvallen. Het was een mooie strijd. Tot tegen het eind van de set (21-20) Annike na een blokkeeractie verkeerd terecht kwam en door haar knie zakte. Dat was een tegenslag. Gelukkig pakte de geroutineerde ploeg de draad weer goed op met hulp van Joker Ruizendaal en won nipt met 23-25.

VCH was duidelijk uit het veld geslagen door deze onverwachte 1-1 come-back en had moeite om de scorende draai terug te vinden. De Vinkeveense ploeg draaide scherp met alerte rallypasses en afwisseling in de aanval. Op de harde aanvallen van Tineke Vellekoop had VCH geen antwoord en de geplaatste tactische ballen in de hoeken bleven het spel opleuken. Nog steeds waren er veel bonuspunten door fouten van de thuisploeg, de strijd bleef spannend. In de twintig werd het heel erg spannend en een time-out van coach Annemarie Bakker gaf wat ruimte. Deze keer was het echter de thuisploeg dat aan het langste eind trok, 25-22 verlies. In set 4 haalden de dames de laatste energie uit de tenen, maar kwam te kort: 17-25 verlies.
De komende 4 weken zijn er geen wedstrijden, in ieder geval voor Annike een rustperiode om te kunnen herstellen van de toch wel fikse knieblessure. De meiden houden het volleyballend gezellig met campingvolleybal, oefenen tegen D1 en het kerst mixtoernooi op dinsdag 27 december. De volgende wedstrijd is op maandag 9 januari tegen hekkensluiter Spaarnestad D5.

Bron: mi