Vinkeveense plassen 2

Atalante D2 op zoek naar Messi factor
09 maart 2012

Met Annike van Kouwen weer terug van een knieblessure gingen de dames van Haaxman D2 (9e plek) voor het eerst dit seizoen met een voltallige 10 richting Amsterdam op dinsdag 6-3 voor een treffen met de paarse equipe van Xenon D1 (10e) in de Van Hogendorphal. De thuiswedstrijd in november werd nipt verloren met 2-3, er waren geen harde klappers, wel veel afwisselende diagonale smashes door het midden waar veel punten mee gescoord werden.

Na een schijnbaar snelle shortcut dwars door de hoofdstad, de parkeermeter volgegooid met nummerborden en pecunia, renden de dames strak tegen aanvangtijd de hal binnen. De vroege wedstrijd ervoor was nog bezig, tijd voor weer eens een leuke nieuwe teamfoto. De afgelopen wedstrijden werden weinig punten gepakt en hoewel niet de minsten langskwamen (nrs 3-4-5) is het zaak dat de tweede equipe weer wat punten binnenhaalt, alleen al voor de moraal.

De eerste set begon voortvarend. Van meet af aan steeds 1-2-3 puntjes voor op de thuisploeg. De scoringsmogelijkheden aan de andere kant van het net leken doenbaar: dan weer tactisch geplaatst ver in de hoeken, dan weer een geplaatste aanval stiften op de 6 meter. De ontspannen en geconcentreerde pittige schwung bleef echter op zich wachten en bij 22-21 vóór wist Xenon toch voorbij te komen met goed scorende aanvallen via het midden en te makkelijk weg gegeven Atalante offensief, vaak gevolg van reddingen in het Vinkeveense vak: 23-25 verlies. Set 2 ging met een 0-5 voorsprong ruimer van start. De tactiek en opstelling van de tegenpartij kwam nog beter in kaart en overmacht leek te gloren. Maar de Amsterdamse ploeg bleef pittig repliek geven met zeer diagonale middenaanvallen, een lang blok en achterin toch vaker dan in theorie bedacht, altijd wel een of twee armen die de pass aardig bij de verdeler wisten te brengen, waardoor de aanval goed bleef scoren. In het tweede deel van de set was het een nek aan nek race, beide teams gebruikten volop time-outs en wissels. Via 24-24 en 26-26 werd het uiteindelijk 30-28 voor Xenon.

Liefst 4 wissels werden ingezet voor nieuwe frisse kansen, maar uiteindelijk bleek dat de kat op het spek binden, veel foutjes werden gemaakt en het geloof in eigen kunnen smolt als sneeuw voor de zon. Er was niet genoeg vuist om de ommekeer te maken en zonder veel rally’s te hebben gespeeld stond er binnen de kortste keren een zeer magere 25-9 op het telbord. Voor set 4 werden de koppen bij elkaar gestoken en het team rechtte de geelgroene ruggen. De strijd was opnieuw spannend, het ging over en weer. De service aan Atalante zijde was sterker en met de diverse tips van de coaches bleef de ploeg alerter reageren en bleef het gelijk op gaan. 21-21 kwam weer langs, de thuisploeg was verbaasd, en miste deze keer veerkracht om door te pakken. Het laatste punt plofte een beetje knullig tussen twee Xenon spelers op de vloer: 25-23 winst. Met nog 6 wedstrijden te gaan is het belangrijk dat de tweede equipe veel punten gaat scoren om weg te blijven van plek 10. De nummers 8, 1, 11, 2, 12 en 6 komen nog langs, te beginnen volgende week vrijdag in De Boei tegen de nummer 8.

Bron: Mi