Vinkeveense plassen 2

Koploper maatje te groot voor gehavend D1
10 maart 2012

Maandag 5 maart moesten de dames van Haaxman/Fa. Verbruggen & Zn equipe een wedstrijd spelen tegen de nummer 1 in de poule Amstelveen. Gezien de huidige stand in de competitie, Atalante D1 staat op de laatste plaats, geen wedstrijd met perspectief tot winst. Veel te verliezen was er ook niet, want degradatie is eigenlijk al een feit. De dames moesten het helaas doen zonder coach Erik Raket. Geblesseerde Sandra Wiebes nam de honneurs waar.

Amstelveen had eerder het seizoen een verzoek ingediend om de wedstrijd te verplaatsen maar met een selectie van 10 personen hadden ze toch voldoende speelsters op weten te trommelen. Aangekomen in een ijskoude sporthal begonnen de dames aan de warming-up. Een tijdige aanvang van de wedstrijd moest helaas even worden uitgesteld vanwege het wachten op een scheidsrechter.

In de eerste set kwamen de dames van het Vinkeveense Atalante nog niet zo lekker in hun spel. Het liep allemaal wat moeizaam en het Amstelveense team, met duidelijk meer kwaliteiten binnen het team, kon vrij eenvoudig scoren en de winst in de eerste set met 14-25 pakken. De tweede set kwam Atalante duidelijk beter in haar spel. Verdedigend werd er goed gewerkt. Wel waren er af en toe wat misverstanden bijvoorbeeld omdat Jana Chatrnuchova, die gewoonlijk op de buitenpositie speelt, nu de middenpositie moest vervullen. Ook in de verdediging heeft dat wat aanpassingen nodig. Maar langzamerhand pakte ze dat steeds beter op. Set-upster Mirjam van der Strate kon het juiste spelniveau niet te pakken krijgen. Halverwege de tweede set werd ze gewisseld voor de jonge Xuee Lont. Daardoor kwam er iets meer rust in de spelverdeling. Helaas resulteerde dit niet in de setwinst, 17-25.

Het betere spel aan Atalante zijde werd in de derde set goed doorgezet. Grote variatie in de aanval zorgde er voor dat Amstelveen flink onder druk werd gezet. Harde aanvallen door het midden, van met name Daniëlle van der Horst, die een hele goede wedstrijd speelde, maakten het de verdediging van Amstelveen erg moeilijk. De andere aanvalsters van Atalante wisselden dit af met tactische ballen ver in het achterveld en mooie korte prikballen direct achter het blok. Het team van Amstelveen piepte en kraakte aan alle kanten. Met een 23 – 22 voorsprong in deze set werd een stunt van Atalante bijna realiteit. Het klasse verschil met de nummer 1 van de poule werd op het allerlaatste moment toch nog even recht getrokken. Amstelveen kan op dit soort momenten toch net even een stapje extra doen om de setwinst binnen te halen. De derde set ging met 24-26 helaas toch verloren.

In de vierde set bleef het team uit Vinkeveen in eerste instantie goed bij. Maar de pass lag niet meer zo goed waardoor de aanvalsopbouw wat moeizamer ging. En tegen een team als Amstelveen moet elke aanval echt een knaller zijn om te kunnen scoren. Ook de persoonlijke fouten namen wat toe wat uiteindelijk resulteerde in een 17-25 winst in de laatste set voor Amstelveen.

Helaas wederom een 0-4 verlies voor Atalante. De volgende wedstrijd van Atalante D1 kunt u komen kijken op vrijdag 16 maart om 21.00 uur in De Boei in Vinkeveen.

Bron: Loeps

Volg Atalante Vinkeveen