Eindelijk weer eens winst voor Atalante D1
18 maart 2012

Afgelopen vrijdag speelden de dames van Atalante 1, gesponsord door Haaxman / Fa. Verbruggen & Zn., tegen mede degradatiekandidaat Salvo uit Maartensdijk. Gezien de stand op de ranglijst van beide teams beloofde het een wedstrijd te worden waarin de teams aan elkaar gewaagd zouden zijn.

De volgende zes speelsters stonden in basis: Mirjam van der Strate als set-upster, Allie Koekoek in de diagonaal, Nancy Lijten en invalster uit D2 Natalie van Scheppingen op de buitenpositie en Jana Chatrnuchova en Loes Kuijper op het midden. De dames begonnen rustig aan de wedstrijd maar hadden snel in de gaten dat ze in dit tempo de set niet zouden winnen. Doordat een aantal dames op een andere positie in het veld stonden was het ook zoeken naar de juiste taak in het veld. Maar de dames pakten het al snel goed op. Vooral door veel variatie in de aanval kon er eenvoudig gescoord worden tegen het team uit Maartensdijk. Invalster Natalie maakte prachtige aanvallen richting het centrum van de verdediging en prikballen over het blok of diagonaal richting de zijlijn brachten de verdediging van Salvo tot wanhoop. De eerste set was met 25-20 voor Atalante.

In de tweede set herstelde Salvo zich goed in de verdediging. Er werd adequaat gereageerd op de ballen die over het net kwamen. Voor Atalante werd het lastiger om direct te kunnen scoren. Dit leidde tot persoonlijke fouten en wat chaotische situaties in het spel. Halverwege de set werd Inge Bakker erin gewisseld voor Allie Koekoek. Dit bracht niet het gewenste resultaat wat coach Erik Raket ervan had verwacht. Nadat de wissel terug was toegepast pakte de Vinkeveense dames het weer goed op en wisten de setwinst met 25-23 binnen te halen.

In de derde set wilde het aan Atalante zijde even niet lukken. De pass werd onzorgvuldig uitgevoerd. Set-upster Mirjam moest alle zeilen bijzetten om de bal nog netjes richting het net te brengen. De mooie tactische ballen die Nancy Lijten in de eerste set liet zien lukten niet meer en er waren misverstanden in de verdediging. De hoofdaanvalster van Salvo maakte hier mooi gebruik van. Helaas ging de derde set verloren met 17-25.

Maar de Haaxman/Verbruggen dames wisten dat een tweede winstpartij nog steeds mogelijk was. Salvo bleef echter goed spelen en pakte snel een voorsprong. Een goede servicebeurt van Loes Kuijper bracht Atalante erg dichtbij. Met een time-out aan de zijde van Maartensdijk werd de puntenreeks van Atalante net op tijd gestopt. Door een foute service na de time-out kreeg Salvo het heft weer in eigen hand om de set positief te beëindigen, 22-25.

Een vijfde set moest de beslissing in deze wedstrijd gaan brengen. En nu de dames zo dicht bij een tweede winstpartij in dit seizoen waren zetten zij met het hele team de schouders eronder. Van meet af aan zat er weer vuur en passie in het spel. Geplaatste ballen ver in de hoeken van het achterveld, harde aanvallen door het midden van Jana, het lukte nu allemaal weer. Met 15-7 was de setwinst en daarmee de winst van de wedstrijd voor Atalante. Met dank aan vooral Natalie van Scheppingen die een zeer puike wedstrijd stond te spelen.
Op het moment dat u dit leest hebben de dames inmiddels weer een competitiewedstrijd gespeeld tegen vv Amsterdam. Vrijdag 23 maart kunt u de dames weer komen aanmoedigen in De Boei in Vinkeveen. Ze spelen dan om 21.00 uur.

Bron: Loeps