Scholentoernooi 2014

Opnieuw 3 punten voor Atalante dames 1
15 april 2012

Afgelopen vrijdag 13 april stond de wedstrijd thuis tegen Armixtos DS3 op het programma. Omdat dames 1 al gedegradeerd is, kon er vrijuit worden gespeeld. Voor Armixtos stond het ontlopen van P/D wedstrijden (10e plaats) nog centraal.

Trainer/coach Erik Raket begon met Loes Kuijper en Daniëlle van der Horst op het midden, Jana Chatrnuchova en Nancy Lijten op buiten, Allie Koekoek als diagonaal en Mirjam van der Strate als spelverdeelster. Xuee Lont en invalster Debbie van der Hoorn begonnen als reserve op de bank. Met als supporters de nog geblesseerde Carin van Kouwen, Sandra Wiebes en Marleen Sondermeijer erbij was het een volle bank.

Het door Haaxman Lichtreclame en Verbruggen en Zn gesponsorde dames 1 begon de 1e set erg geconcentreerd. Het was vanaf het begin duidelijk dat het een wedstrijd in hoog tempo zou worden.
Hierbij was ook duidelijk dat de verdediging en de blokkering als een huis moesten staan.
De passes kwamen vanaf het begin netjes aan en spelverdeelster Mirjam kon zo haar aanvalsters goed bedienen. Met name Jana op buiten kon vanaf het begin lekker doorslaan. Door wisselende plaatsballen en geslagen ballen links achterin en in het midden achter het blok door Loes, Allie, Nancy en Daniëlle kon dames 1 uitbouwen tot 5 punten voorsprong. Op het laatst kwam Armixtos nog dichtbij door de lange blokkering, maar dames 1 kon opnieuw 1 punt aan de Chapeaucup toevoegen, door de 1e set met 26-24 te winnen.

De 2e set bleef de basis van de 1e set staan. Ditmaal liep dames 1 achter de feiten aan, door met name een veelvuldig scorende middenspeelster van Armixtos. De passes bleven wel komen, maar er kon niet voldoende gescoord worden. Coach Erik maakte gebruik van zijn 2 time-outs en gaf aan dat we hard voor de punten moesten blijven vechten en niet te nonchalant moesten worden. Bij een 19-23 achterstand begon Nancy aan een serviceserie waarbij de libero van Armixtos het moest ontgelden. Maar dames 1 kon het niet helemaal meer bijhalen en ging de 2e set met 23-25 naar Armixtos.

De 3e set kwam Xuee in het veld als spelverdeelster voor Mirjam. Vanaf het begin moesten de dames het vertrouwen in elkaar weer zien te hervinden. Armixtos maakte vooral gebruik van het middengat bij dames 1. Door afwisselende ballen van Armixtos kon dames 1 geen vat meer krijgen op het spel. Debbie van der Hoorn werd er voor Loes Kuijper ingezet op het midden, maar een ommekeer kon dames 1 niet meer maken. Met 20-25 ging deze set naar Armixtos.

De 4e set bleef Debbie op het midden staan en ook Xuee mocht blijven spelverdelen. Loes Kuijper ging naar de diagonaal voor Allie. Vanaf het begin was er servicedruk. Met name Nancy, Daniëlle en Jana wisten hier menigmaal een reeks in te maken. Ook door hard te blijven aanvallen op buiten en midden kon dames 1 een ruime voorsprong nemen. Armixtos probeerde nog diverse wissels toe te passen, maar het mocht niet meer baten. Mirjam mocht achterin nog wat passwerk voor Daniëlle verrichten, maar de set werd niet meer weggegeven. De 4e set werd door Atalante dames 1 met 25-17 gewonnen.

Hiermee was het verzet van Armixtos gebroken. De 5e set stond met name de blokkering ook nog eens als een huis en in de verdediging had dames 1 bijna alles van de vloer. Armixtos kon niets meer beginnen tegen een ontketend Atalante. Want de 2e winst op rij zat eraan te komen. En met name door de aanmoedigingen van de aanwezige supporters op de tribune en op de bank kon de 5e set met 15-9 en daarmee de 3-2 overwinning binnen gehaald worden.

Na afloop heeft dames 1 nog lekker genoten van alle gemaakte lekkernijen door Marleen en Xuee en natuurlijk van deze verdiende overwinning. De laatste wedstrijd van dit seizoen speelt dames 1 op zaterdag 21 april a.s. om 13.00 uur in Hilversum tegen Gemini D1.

Bron: Daniƫlle