H4 ijzersterk bij seizoensopening!
24 september 2012

Op vrijdag 21 september trapten de mannen van H4 thuis het seizoen af tegen Spaarnestad Heren 18(!) uit Haarlem. Terug in de 3e klasse, na één van de allermooiste seizoenen ooit, dat beloond werd met een ongeslagen kampioenschap in de 4e klasse. Spanning al om dus vooraf. Hoe zou het de mannen, onder leiding van aanvoerder Mario Röling en trainster Roos Aarsman vergaan een niveautje hoger?
In grote lijnen is het kampioensteam in tact gebleven. Mark Mooij zocht zijn heil bij het beloftenteam van Atalante Heren 5, daar tegenover stond de terugkeer (na 2 seizoenen blessureleed) van Adriaan Brinksma. In principe al jaren een vertrouwd gezicht bij Heren 4. Om toch nog even de overige namen van Atalante Heren 4 in herinnering te roepen: Wil Voorbij, Tim van Scheppingen, Joost de Vries, Hans Bunschoten, Hildo Krop en Rob Hijman.

Terug naar de wedstrijd tegen Spaarnestad, een voor de mannen van Atalante onbekende tegenstander, Mario had vooraf wel van het scoutingapparaat vernomen dat er wat te halen zou moeten zijn tegen Spaarnestad. Het bizarre van de mannen uit het Haarlemse zou namelijk zijn dat ze pas in de tweede helft van het seizoen echt van zich doen spreken. Er vanuit gaande dat de overwinningsmoed de Vinkeveners tijdens de lange zomerstop nog niet ontstegen was, kon het gewoon ook niet anders dan dat men vol optimisme het seizoen kon beginnen.

Eenmaal begonnen bleek dit volledig uit te komen. Bij afwezigheid van Hans Bunschoten (die in 2 weken tijd 100 alpen cols aan het bedwingen is), werd gebruik gemaakt van de diensten van aanstormend talent Yorick van Schie. Een goede bekende die de afgelopen jaren bij Heren 4 al vaker z’n gezicht had laten zien. Wat speelde hij deze avond, in een bloedhete sporthal de Boei, ijzersterk. Veel scheelde het niet of hij had een aantal spelers van Spaarnestad 8 tellen gegeven.
In de eerste set liet Atalante zich meteen gelden, vol scherpte werd aan de set begonnen en liepen de mannen al snel uit naar een voorsprong van 7 à 8 punten, welke niet meer uit handen werden gegeven. Insiders binnen het volleybal weten hoe belangrijk het kan zijn om zo’n eerste set te winnen (25-18). Met dezelfde formatie, Adriaan bleef nog even op de bank, werd met grootse overmacht ook in de 2e set Spaarnestad aan de kant gezet (25-13).

Met een  2-0 voorsprong een mooi moment om Adriaan z’n rentree te laten maken. Voor Spaarnestad was het gelijk ook de laatste mogelijkheid om nog wat van de wedstrijd te maken. Het besef was doorgedrongen het verliezen van deze set de terugreis naar Haarlem een stuk langer zou maken. Atalante dacht daar duidelijk anders over, de verbetenheid was bij de  thuisspelende ploeg af te lezen. Al met al werd het spannend, zeg maar gerust heel spannend in de 3e set. Om en om kwamen beide ploegen op voorsprong, uiteindelijk resulteerde dit in een tussenstand van 24-24. Atalante wist de rust te bewaren en trok  uiteindelijk met 2 degelijke aanvallen, de  set en daarmee de wedstrijd naar zich toe.

In de 4e set (in het volleybal nog altijd een vreemde verplichting) waren de mannen uit Vinkeveen moe gestreden. Spaarnestad vocht nog voor de eer en mocht zodoende de overwinning in de laatste set mee naar huis nemen. Feit is dat de mannen van Atalante Heren 4 er goed voor staan en dat we nog veel van ze mogen verwachten. Een kampioenschap? In de 6e set misschien, maar in de competitie nee dat zal iets te veel gevraagd zijn. Atalante gaat voor een positie in de middenmoot en de eerste wedstrijd liet zien dat dit zondermeer tot de mogelijkheden behoort.

Bron: Adriaan