Minidag 24-9-22

D1 onderuit in Hoofddorp
14 oktober 2012

Hoofddorp - Na twee overwinningen speelden de door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame gesponsorde dames afgelopen woensdag hun derde wedstrijd tegen VCH D2 uit Hoofddorp. Dit jonge team kwam vele malen beter uit de starblokken dan de Vinkeveense equipe en wist uiteindelijk na vier sets de wedstrijd winnend af te sluiten en daarmee de koppositie vast te stellen.

Tot deze wedstrijd was het dames 1 dat de eerste plaats besloeg. Helaas is het team sinds de start van het seizoen nog niet compleet geweest. De wedstrijd van vandaag stond in het teken van het afscheid nemen van nieuwkomers Marlieke Smit en Wilma van der Schaft. Beide dames verwachten hun tweede kindje en stoppen vanwege hun zwangerschap.

De voorbereiding op de wedstrijd was zeer slecht te noemen. Alle dames waren ondanks het belachelijk vroege tijdstip (19:00 uur) op tijd in Hoofddorp, maar zachte ballen gooiden roet in het eten. Wegens het ontbreken van een goede pomp misten maar liefst drie basisspeelsters de warming-up en moest er, zonder een bal geraakt te hebben, ingeslagen worden.
Deze slechte warming-up was de basis van het slechte spel in het begin van de eerste set. Deze set werd er gestart met Wilma op spelverdeling, Saskia van Sligtenhorst op diagonaal, Natalie van Scheppingen en Jana Chatrnuchova op buiten en Daniëlle van der Horst en Nancy Lijten op midden en Allie Koekoek maakte het zevental als libero compleet.
Atalante werd op alle vlakken overtroffen door de thuisploeg, die dan ook snel uitliep naar een dikke voorsprong. Atalante was niet bij machte het tij te keren. Er was te veel onrust en de eerste set ging geheel terecht naar VCH (25-17).

De tweede set startte Mirjam van der Strate als spelverdeelster en Marlieke als diagonaal. De ‘oude’ basis was hiermee was hersteld en dankzij de goede aanwijzingen van coach Carin van Kouwen (die wegens een blessure enkele weken uitgeschakeld is als speelster) begon deze set voortvarend. Jana scoorde veelvuldig met haar service en zorgde voor het benodigde gaatje. Daniëlle en Natalie lieten aan het net hun waarde zien en Marlieke, Nancy en Allie hielden het achterveld schoon. VCH gaf echter niet zomaar op. Vooral de buitenaanvalster scoorde veel en VCH sloop dichterbij. Gelukkig was de voorsprong groot genoeg en de tweede set ging naar Atalante (20-25).

De derde set ging het helemaal mis. De start was al niet goed; er werd met een goede service direct veel druk gezet op Atalante. Helaas moest Marlieke gewisseld worden vanwege een sanitaire stop. Haar plek werd ingenomen door Saskia. Vervolgens kreeg Jana in beide kuiten kramp en moest ook gewisseld worden. De aanvalsters waren op en dus moest Wilma op een voor haar compleet vreemde plek invallen. Dit kostte de nodige punten en de chaos die ontstond kon niet meer ongedaan gemaakt worden. Compleet gedesillusioneerd verloor Atalante deze derde set met 12-25. Een flinke oorwassing dus!

De vierde set werd aan de goede kant gestart en dat gaf de burger moed. Marlieke was weer terug binnen de lijnen, dit keer op de plek van Jana. Saskia bleef staan op diagonaal. In het begin was het nog even zoeken, maar Atalante kwam snel weer in het spel. Helaas werd iedere opleving teniet gedaan door een fase met veel slordigheden; veel persoonlijke fouten! Deze fouten maakte VCH nauwelijks. De buitenaanvalster bleef scoren en slechts heel af en toe had Atalante een antwoord op haar rake klappen. Helaas werd deze set wel gekenmerkt door twee kapitale fouten van de teller. Een keer werd een punt vergeten op 15 en alleen toen deze fout wederom op 19 gemaakt werd, werd de fout hersteld. Een punt door de neus geboord dus en als je dan verliest met 25-23, dan is dat extra zuur. Desalniettemin heeft VCH deze wedstrijd geheel terecht gewonnen en is het tijd voor Atalante om de wonden te likken, te herstellen en zorgen dat er een écht team komt te staan.

Dames 1 heeft ruim anderhalve week vrij, want ze komt pas op zaterdag 20 oktober weer in actie. Er wordt dan om 13:00 uur gespeeld tegen en in Amsterdam.

Bron: Nens

Volg Atalante Vinkeveen