D1 nipt onderuit in Amsterdam
23 oktober 2012

Amsterdam – Afgelopen zaterdag speelde het eerste damesteam van V.V. Atalante haar vierde competitiewedstrijd van dit seizoen. Mede door de vakantie beschikte het team over slechts vijf basisspeelsters aangevuld met twee dames 3-speelsters. In een rare wedstrijd, waarin beide teams wel aan elkaar gewaagd waren, ging de overwinning helaas nipt naar V.V. Amsterdam D4.

De geblesseerde Carin van Kouwen nam de coaching voor haar rekening en startte de wedstrijd met Xuee Lont (D3) op spelverdeling en Saskia van Sligtenhorst op diagonaal, Daniëlle van der Horst en Ingeborg Verweij (D3) op midden en Natalie van Scheppingen en Jana Chatrnuchova op buiten. Nancy Lijten begon vanwege haar flexibele inzetmogelijkheden op de bank.

De eerste set begon wat onwennig. Iedereen stond voor de verandering weer eens naast iemand anders en dit leverde wel eens wat misverstanden op. Xuee Lont en Ingeborg Verweij deden niet onder voor de overige dames en dit zorgde ervoor dat de andere meiden ook harder ging werken. De set ging tot op het eind gelijk op. Toen bewees Nancy Lijten een echte supersub te zijn; met haar aan service werd het benodigde gaatje geslagen en zo de eerste set binnen gesleept (21-25).

De tweede set werd gestart met de gedachte Amsterdam niet te veel in haar spel te laten komen. Dit jonge team liet zien over veel aanvalskracht te beschikken en dit liet ze dan ook zien de tweede set. Atalante kwam niet echt in haar spel en maakte veel onnodige fouten. In de aanval werd er niet meer gescoord en de pass was erg onzuiver. De tweede set ging terecht met 25-16 naar Amsterdam.

De derde set werden de puntjes op de i gezet. Saskia nam de spelverdeling over van Xuee en Nancy nam de plek over van Saskia. In deze nieuwe opstelling was het aan het begin van de set wederom even zoeken, maar er waren nu drie speelsters in het veld die wat jaartjes volleybalervaring met elkaar hebben. Daniëlle, Jana en Saskia wisten elkaar probleemloos te vinden en dit kwam het aanvalspercentage ten goede. Natalie liet weer eens zien een fantastische verdedigster te zijn, waardoor er mooie rally’s ontstonden. Helaas bleven er ook een aantal onzuiverheden aan de kant van Atalante. Vooral in de service werden veel fouten gemaakt, waardoor Amsterdam deze derde set toch nipt met 25-23 wist te winnen.

Gelukkig was er in die derde set veel vertrouwen opgebouwd voor de vierde set. Als de slordigheden uit het spel waren, gingen we het Amsterdamse team een poepie laten ruiken. Helaas begon ook deze set niet zoals gehoopt. Aan het begin van de set grossierde Atalante in passfouten, waardoor Atalante niet aan scoren toekwam. Amsterdam maakte hier gretig gebruik van en liep binnen no time uit naar een grote voorsprong. Gelukkig beschikte Atalante over een dot ervaring en een grote dosis veerkracht. Er werd uit het dal geklommen met dit keer Ingeborg en Daniëlle als scorende factoren aan het net. Servicedruk van Jana zorgde voor een klein gaatje en de set werd door Atalante gepakt met 22-25.

Een vijfde set moest wederom de winnaar gaan bepalen. In tegenstelling tot het begin van de wedstrijd wist aanvoerder Nancy nu wel de toss te winnen en mocht Atalante beginnen met serveren. Er werd drie plaatsen doorgedraaid voor een goede service- en passopstelling. Dit had alleen in het begin van de set wat nut, waarna Amsterdam met een vernietigende service een heel groot gat sloeg. Met een dikke achterstand werd er gewisseld van veld. Atalante was niet meer bij machte het tij te keren. De misverstanden namen toe en Amsterdam deed waar ze goed in was... scoren, zowel aan het net als vanaf de driemeterlijn. De vijfde set ging dan ook geheel terecht naar Amsterdam, dat daarmee ook de wedstrijd winnen afsloot.

Atalante mag na lange tijd eindelijk weer eens een thuiswedstrijd spelen. Op vrijdag 26 oktober speelt zij haar tweede thuiswedstrijd van dit seizoen tegen wederom V.V. Amsterdam, ditmaal dames 5.

Bron: Nens