Scholentoernooi 2014

D(iesels) 1 wint van jong Amstelveen
11 november 2012

Vinkeveen – Atalante Dames 1 mocht afgelopen vrijdag wederom in de eigen Boei aantreden. Ditmaal stond tegenstander Amstelveen D2 op het programma. De Vinkeveense dames, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, speelden zonder de geblesseerde Allie Koekoek, maar met Joke Ruizendaal (D2) en de herstellende Carin van Kouwen.

De eerste set werd gestart met Mirjam van der Strate op spelverdeling en Nancy Lijten op diagonaal, Saskia van Sligtenhorst en Daniëlle van der Horst stonden op midden en Jana Chatrnuchova en Natalie van Scheppingen completeerden het zestal op de buitenkant.

Het was het jonge Amstelveen dat het initiatief nam aan de start van de wedstrijd. Met secuur volleybal en mooie aanvallen zorgde ze er voor dat Atalante totaal niet in haar spel kwam. Er werd heel slordig gepasst en ook aan het net werden de nodige fouten gemaakt. Het was uiteindelijk Jana die met haar moeilijke service de spanning in de set terugbracht. Zij wist tot 24-24 te serveren, maar Atalante kwam net te kort om het af te maken. De eerste set ging terecht met 24-26 naar de jonge tegenstander.

De tweede set veranderde Atalante van opstelling; Mirjam werd vervangen door Saskia en Joke nam de middenpositie voor haar rekening. Atalante ging vele malen beter spelen, waardoor zij op voorsprong kwam. De servicedruk nam toe en hierdoor kwam Amstelveen onder druk te staan. De angel werd daar uit het spel gehaald en Atalante kon haar eigen spel gaan spelen. Aan het net scoorden met name middenaanvalsters Daniëlle en Joke veel punten. Mede door de goede passing kon er nu ook veel afgewisseld worden.
Carin van Kouwen kwam op 12-14 wederom voor de service binnen de lijnen (in de eerste set was dit ook succesvol gebleken) en op haar service liep Atalante uit naar 21-12. Een reeks passfouten van Vinkeveense kant zorgde ervoor dat Amstelveen iets terug kwam in set, maar de overwinning ging toch naar Atalante (25-19).

De derde set werd in dezelfde opstelling gestart. Het was Atalante dat het tempo in deze set bepaalde en de thuisploeg overklaste Amstelveen op alle fronten. Dankzij tactische ballen van Nancy en de diagonale harde smashes van Natalie werd er steeds verder afstand genomen. Halverwege de set deed Amstelveen wat terug door een goede servicereeks. De stand werd nagenoeg gelijk getrokken en het was tijd voor Atalante om weer wat gas bij te geven. In deze fase van de set gaf Atalante de jonge meiden van Amstelveen een lesje volleybal. De ‘oude’ dames lieten zien het spelletje nog mee te kunnen spelen. Met een positief ingestelde Mirjam, die het team vanaf de zijlijn richting het einde van de set coachte, werd de derde set ook winnend afgesloten (25-22).

De vierde set moest de overwinning veilig gesteld worden. Atalante besloot geen gas terug te nemen, maar juist bij te geven en liep al snel uit naar een grote voorsprong. Blokkerend stond Atalante goed en Amstelveen ging gebukt onder de enorme servicedruk die de Vinkeveense equipe had. Enig lichtpuntje voor Amstelveen deze set was de lange, jonge buitenaanvalster. Die liet zien een lekker balletje te kunnen slaan. Atalante had geen antwoord op haar rake klappen en kon pas verder uitlopen toen die speelster in het achterveld stond. Spelverdeelster Saskia kon door de goede passes naar hartenlust verdelen en Daniëlle en Jana scoorden de meeste punten in deze set. Met een ace van Nancy werd de wedstrijd in stijl afgesloten en zo noteerden de Vinkeveense dames hun vierde overwinning van dit seizoen (25-14).

Atalante beslaat op dit moment de vierde plek op de ranglijst. Aanstaande vrijdag kan er wederom goede zaken gedaan worden. Dames 1 speelt dan om 20:45 uur in Nieuw Vennep tegen VHX (nr. 11).

Bron: Nens