Gebrek aan wissels nekt D1
08 december 2012

Afgelopen donderdag trotseerden dames 1 van V.V. Atalante weer en wind om in Amstelveen tegen de nummer 3, SVU D2, te strijden. De winnaar van deze wedstrijd zou zich de nieuwe nummer 2 in de competitie mogen noemen.
Dames 1 vertrok zonder de nog steeds geblesseerde Allie Koekoek en de zieke Carin van Kouwen, maar met Jet Feddema uit dames 2.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd op verzoek van de NeVoBo door alle spelende teams een indrukwekkende minuut stilte gehouden voor de overleden grensrechter Richard Nieuwenhuizen.

Direct hierna kwam Atalante zeer goed uit de startblokken. Met Jet op spelverdeling, Mirjam van der Strate op diagonaal, Natalie van Scheppingen en Jana Chatrnuchova op buiten en Daniëlle van der Horst en Saskia van Sligtenhorst op midden en Nancy Lijten als speler/coach aan de kant werd een visitekaartje afgegeven.
Veel servicedruk en een goede verdediging zorgden er voor dat de Amsterdamse studenten maar moeizaam in hun spel kwamen. Op 24-23 werd de eerste set door Jana beslist met een aanval die door de tegenstander geraakt werd. Helaas zag de scheidsrechter dit punt niet en gaf een dubbelfout. Het werd onnodig spannend, maar de eerste set ging toch nog met 27-25 naar Atalante.

De tweede set bleef de opstelling ongewijzigd en dat had resultaat. Atalante nam de leiding in de tweede set. De servicedruk bleef hoog en met mooie passes van o.a. Natalie en Mirjam kon Jet naar hartenlust het spel verdelen. Daniëlle legde met veel afwisseling in haar aanval de verdediging bij SVU plat. De coach van SVU had de beschikking over veel wisselspeelsters en gebruikte deze dan ook veelvuldig.
Met een goede servicebeurt aan Amstelveense zijde kwam SVU langszij en ging er ook direct over heen. Atalante kwam met een slimme bal van Saskia terug in de set, maar een tweede goede servicebeurt deed Atalante de das om. De tweede set ging met 25-22 naar SVU.

De derde set nam Nancy de plek in van Saskia op midden. Deze set ging Atalante zeer slecht van start; de passes kwamen niet aan bij Jet, waardoor Atalante niet goed aan aanvallen toe kwam. Het team bleef echter vechten en door een fout in de aanval van SVU pakte Atalante de service terug. Met Nancy aan service liep Atalante al snel ver uit op de jonge meiden van SVU. De coach vluchtte in een time-out, maar het duurde nog een aantal punten voordat SVU weer aan service kwam.
Helaas liep het aan het net minder dan de eerste twee sets. Atalante kwam niet meer tot scoren. Om dit te doorbreken kwam Saskia binnen de lijnen voor Jet. Dit was een goede zet, maar SVU liep net een paar punten te ver voor om de gelede schade ongedaan te maken. Met 25-20 ging de derde set wederom naar SVU.

De vierde set was duidelijk dat Atalante te weinig mensen had om het tij in de wedstrijd te keren. Met alleen een spelverdeelster op de bank en veel persoonlijke fouten kon er maar weinig doorbroken worden. Foute passes werden afgewisseld met onnauwkeurige set-ups of met aanvalsfouten. Niks lukte meer en de Amsterdamse studenten kregen vleugels. Ze namen veel risico met hun services en dit had het gewenste resultaat. Atalante verloor deze set geheel terecht dik met 25-15.

Dames 1 staat door deze verliespartij op de vierde plaats, maar heeft nog aansluiting bij de top drie. Aanstaande vrijdag speelt het team, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, in IJmuiden tegen Smashing Velsen dat helemaal onderaan staat. Het is dus zaak dat Atalante daar de volle vijf punten binnenhaalt!

Bron: Nens