Vinkeveense plassen 2

D1 kent droomstart in 2013
19 januari 2013

Het eerste damesteam van V.V. Atalante uit Vinkeveen kon het nieuwe jaar direct vol aan de bak. De eerste wedstrijd stond gepland voor vrijdag 14 januari en de tweede al voor maandag 17 januari. Het team, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, heeft nog steeds maar 6 fitte basisspeelsters en is dan ook erg blij met de geboden hulp van dames 2 en 3.

Vrijdag speelde het team tegen de nummer 6, Netzo D1, uit Amsterdam. De eerdere uitwedstrijd werd het nog een spannende vijfsetter, dus de dames waren goed voorbereid. Helaas moesten ze het deze wedstrijd ook doen zonder Mirjam van der Strate, maar gelukkig waren Annemarieke Wijnands (D2), Joke Ruizendaal (D2) en Jessica Schuurmans (D3) bereid om mee te doen.
Over deze wedstrijd is weinig te melden, behalve dan dat Atalante zeer goed en gedegen speelde en dat youngster Jessica haar debuut maakte in het eerste team. Netzo was geen schim van zichzelf en de wedstrijd werd met ruime cijfers door Atalante met 4-0 gewonnen (25-12, 25-12, 25-14, 25-13).

Afgelopen maandag mocht dames 1 direct weer de wei in. Dit keer was Mirjam er wel bij en kreeg het team hulp van Inge Bakker (D2). Het team moest in Haarlem spelen tegen het geroutineerde team van Spaarnestad D4.
De eerste set was direct duidelijk dat Atalante niet in dezelfde flow zat als een paar dagen eerder. Er waren wat misverstanden en er werden veel persoonlijke fouten gemaakt. Spaarnestad had ook een dijk van een blok staan en hier moest het team duidelijk nog even mee leren omgaan. Deze set moest er wat harder geknokt en wat minder mooi gespeeld worden. Dat lukt uiteindelijk en met 20-25 ging de eerste set naar Atalante.

De tweede set liet eenzelfde spelbeeld zien, maar de foutjes namen wel af. Er werd nog steeds te vaak fout geserveerd, maar er werden nu in de aanval minder fouten gemaakt. De lange midden van Spaarnestad werd in het achterveld onder druk gezet, waardoor ze aan het net ook minder was. Atalante profiteerde hiervan en liet een aantal fraaie middenaanvallen zien. Helaas nam de foutenlast in het midden van de set weer toe, waardoor Atalante het zich onnodig moeilijk maakte. Door een goede verdediging en mooie aanvallen ging de tweede set toch ook naar Atalante (23-25).

De derde set was het tijd om orde op zaken te stellen! Er zat meer in deze wedstrijd en dat moest er echt uit gaan komen. Het eerste deel van de set ging gelijk op, maar toen kwam invalster Inge Bakker aan service. Met een sublieme reeks werd er uitgelopen van 10-8 naar 20-8. Spaarnestad kwam deze enorme klap niet meer te boven en toen er ook nog een killblock werd gemaakt door Atalante was het gedaan. De derde set was met 11-25 voor Atalante.

De start van de laatste set was voortvarend; de pass kwam netjes en vervolgens werd er aan het net goed verdeeld. De aanvallen werden niet altijd direct afgemaakt, maar de lange rally’s werden wel in het voordeel van Atalante beslist. Helaas kon Atalante het goede spel niet vasthouden en langzaam kwam Spaarnestad dichterbij. Met een nieuwe spelverdeelster aan hun zijde werd er sneller gespeeld en daar had Atalante zichtbaar moeite mee. Onnodige fouten zorgden voor een voorsprong van Spaarnestad. Atalante deed nog iets terug, maar was net niet bij machte de voorsprong in te halen. Met 25-22 ging de vierde set naar Spaarnestad en moest Atalante genoegen nemen met vier punten.

Door deze beide overwinningen is Atalante gestegen naar de tweede plaats. Aanstaande vrijdag wacht een zeer belangrijke wedstrijd. VCH D2 komt dan op bezoek en dit team staat precies gelijk met de Vinkeveense equipe. Het wordt dus een zgn. tien punten wedstrijd. Alle support is welkom! Het team speelt om 19.30 uur in de Boei.

Bron: Nens

Volg Atalante Vinkeveen