Scholentoernooi 2014

A-side Atalante H1 verstevigt nr 2 positie
20 januari 2013

Op vrijdag 18 januari was het weer zover. De heren van A-side Atalante H1 (2e) mochten thuis spelen tegen Spaarnestad H4 (7e). Hoewel er met 3-1 was verloren in de uitwedstrijd gingen de Vinkeveense mannen met een goed gevoel het veld in. Er was namelijk wat recht te zetten na de laatste wedstrijd tegen koploper VCH H1.. De tribune was goed gevuld met publiek en iedereen had er zin.

De eerste set werd begonnen met Bas van der Lubbe, Erik Verbruggen, Sven Pothuizen, Robert Hardeman, Jeroen Molenaar en Iwan Hendriks in de basis. Vanaf het begin werd er veel druk gezet met de service. Daarnaast een goed gezette blokkering van A-side Atalante en een zeer goede verdediging onder aanvoering van Sven Pothuizen. Na ongeveer 5 minuten was Spaarnestad gedwongen om een time-out te nemen op 10-2 voorsprong van de groen-gelen.
Maar de service en aanval van Atalante bleven onveranderd scoren. Spaarnestad had het vooral moeilijk met de middenaanval van Bas van der Lubbe en de buitenaanval van Sven Pothuizen, die helemaal los ging in de aanval. Op 16-6 werd Jeroen Drost er ingewisseld op de plek van Erik Verbruggen. Hij maakte een goede invalbeurt en mooie verdedigende acties. De blokkering van Spaarnestad werd door verdeler Jeroen Molenaar vakkundig op het verkeerde been gezet en helemaal kapot gespeeld. Dit was vooral te danken aan een zeer degelijke service en rally-pass. Na nog een time-out van Spaarnestad op 20-13 werd de set vakkundig uitgemaakt met ruime cijfers: 25-13.

De 2e set werd weer begonnen met de basis 6 van de eerste set. Nu bleven de mannen van Spaarnestad beter bij, met name doordat de  servicedruk een beetje af nam en onze coach Frans Roos had ons de opdracht meegegeven om de pass wat strakker te brengen. Dit om nog wat meer snelheid in het spelletje van Atalante te krijgen en daarmee het blok nog verder te ontregelen. Snelheid zat er inderdaad wel meer in, helaas soms een beetje te snel en te ver. Spelverdeler Jeroen Molenaar kon dan ook niet veel meer dan het beste er van maken en ging voor elke bal. Maar het mocht helaas niet baten. De hele set heeft Atalante achter de feiten aangelopen. De pass bleef slecht en de buitenaanvallers kregen het steeds moeilijker met het blok doordat het midden niet meer goed bediend kon worden. Op 22-23 nam Frans Roos dan ook maar zijn 2e time-out en gaf de mannen een flinke peptalk. Met opgeheven hoofd werd de service nu goed verwerkt heerlijk ingeslagen door Bas van der Lubbe: 23-23! Nu geen fouten maken en die set binnen slepen. De eerste service was een mazzelbal die via de netrand nog net over het net rolde, 24-23! De 2e service van Iwan Hendriks was keigoed en ketste weg van de armen van de passer van Spaarnestad en kon onmogelijk nog verwerkt worden door zijn teamgenoten. 25-23!!! De set was binnen! Voor de poorten van de hel weggesleept!

De 3e en de 4e set haalde A-side Atalante weer een beetje het niveau van de eerste set en is dan ook geen moment in gevaar geweest tegen het toch wel duidelijk zwakkere Spaarnestad H4. (Dat overigens met een aantal invallers van H7 speelde dat momenteel 4e staat!!!) De service was weer op orde en de passing begon ook weer langzaam terug te komen. Daardoor kon de aanval weer goed in stelling gebracht worden door Jeroen Molenaar. Bal na bal werd door de aanvallers van A-side Atalante lekker ingeslagen. De laatste 2 sets eindigden met 25-19 en 25-16. Waarbij vermeld moet worden dat er toch wel een hoofdrol was weggelegd voor Sven Pothuizen, (met niet alleen zijn verdediging, maar zeker ook zijn aanval) en onze 2 middenaanvallers Bas van der Lubbe en Robert Hardeman, die het de verdediging en aanval van Spaarnestad erg lastig hebben gemaakt met hun snelle aanval en goed blokwerk.

Ik wil nogmaals het publiek bedanken voor jullie welkome aanwezigheid en jullie luide aanmoedigingen. We zien jullie graag weer op zaterdag 26-01 om 17:00 in Amersfoort en anders op vrijdag 01-02 in onze eigen thuishal om 21:15 uur.

Bron: Iwan