Minidag 24-9-22

D1 wint van directe concurrent
28 januari 2013

Vinkeveen – Afgelopen vrijdag speelde het eerste damesteam van V.V. Atalante tegen directe concurrent VCH D2 uit Hoofddorp. Voorafgaand aan de wedstrijd hadden beide teams evenveel wedstrijden gespeeld en precies evenveel punten behaald. Het team, dat de winst zou binnenhalen, zou de virtuele tweede plaats op de ranglijst bezetten.

Dames 1 kon deze wedstrijd een beroep doen op Loes Kuijper (D2) en Jessica Schuurmans (D3). De geblesseerde Carin van Kouwen nam de coaching voor haar rekening en startte met de volgende basisopstelling: Saskia van Sligtenhorst op spelverdeling, Nancy Lijten op diagonaal, Jana Chatrnuchova en Daniëlle van der Horst op midden en tot slot Mirjam van der Strate en Natalie van Scheppingen op buiten.
De Vinkeveense equipe, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, kwam zeer goed uit de startblokken. Met veel servicedruk en een gevarieerde aanval werd snel afstand genomen van de dames uit Hoofddorp. De service- en rallypasses lagen mooi bij set-upper Saskia waardoor zij het netspel mooi kon verdelen. Met slimme ballen van Mirjam en harde klappen van Daniëlle werd de eerste set gewonnen met 25-16 door Atalante.

De tweede set liet een ander beeld zien. Ondanks alle waarschuwingen VCH niet in haar spel te laten komen, keek Atalante al snel tegen een achterstand aan. Veel persoonlijke fouten op rij zorgden er voor dat VCH het initiatief in deze set kon nemen. Gelukkig stond Natalie bij Atalante binnen de lijnen. Met fantastische reddingen zorgde zij voor een ommekeer in de set. Atalante hervond haar schwung en kwam punt voor punt dichterbij. Op de service van Jana werd het gat helemaal gedicht en zelfs een kleine voorsprong opgebouwd. Het bleef tot het einde van deze set spannend, maar Atalante wist uiteindelijk toch met 26-24 te winnen.

De derde set kwam Loes binnen de lijnen voor Jana. Atalante was deze set geen schim van zichzelf; de set werd begonnen met een drietal fouten in de aanvallen, gevolgd door even zoveel passfouten en dus was het binnen no-time 0-6 voor VCH. Deze achterstand kwam het team de gehele set niet meer te boven. Richting einde set was er een kleine opleving, maar het gat was te groot om nog te dichten. Met 14-25 ging deze set geheel terecht naar VCH.

De vierde set moest gewonnen worden om een vijfde set te voorkomen en dames 1 was zeer gemotiveerd om de set te winnen. Jana kwam binnen de lijnen voor Natalie. Ook deze set was de start zeer ondermaats. De passing liep voor geen meter en daar maakte VCH goed gebruik van. Atalante kwam niet aan aanvallen toe en verdedigend liep het ook allemaal niet best. Wederom stond er een dikke achterstand op het scorebord toen coach Carin het team tijdens een time-out oppepte om er nog een keer vol tegenaan te gaan. Dit had het gewenste resultaat. Het team ging knokken, misverstanden verdwenen als sneeuw voor de zon en Loes liet wederom haar waarde voor het team zien. Op de service van Nancy werd ditmaal de achterstand omgezet in een voorsprong en door heel hard werken (en niet altijd mooi volleybal) werd uiteindelijk toch de winst in de set (26-24) én in de wedstrijd binnen gesleept.

Door deze overwinning bekleedt dames 1 op dit moment de derde (maar virtueel tweede) plaats. Volgende week zaterdag speelt het team om 17.00 uur tegen V.V. Amsterdam D5 in de Blauwwithal te Amsterdam.

Bron: Nens