D1 pakt ondanks slordig spel toch de volle winst
05 februari 2013

Amsterdam – Afgelopen vrijdag speelde het eerste damesteam van volleybalvereniging Atalante uit Vinkeveen in de hoofdstad tegen V.V. Amsterdam D4. Het gehavende team houdt zich goed stand, maar moest ook deze week weer een speelster thuis laten. Natalie van Scheppingen kon wegens een kaakblessure rust houden. Gelukkig kon er een beroep gedaan worden op Ingeborg Verweij en Xuee Lont van dames 3.

Coach Carin van Kouwen begon de eerste set met Saskia van Sligtenhorst op spelverdeling en Nancy Lijten op de diagonaal, Jana Chatrnuchova en Mirjam van der Strate speelden op buiten en op midden stonden Daniëlle van der Horst en Ingeborg Verweij.
Het was zoeken die eerste set. Natalie, sterk in het achterveld, werd duidelijk gemist en dit leidde tot veel onnodige foutjes. Geen excuus, maar wel echt waar, Atalante had ook moeite met de lichte bal van tegenstander Atalante. Menig service vloog buiten de lijnen en ook de pass ging geregeld in één keer over het net . Gelukkig voor Atalante deed Amsterdam het niet veel beter. Als Atalante tot aanvallen kwam, liet het mooie dingen zien en zo ging de eerste set toch nog redelijk eenvoudig met 20-25 naar de Vinkeveense equipe.

De tweede set liet een ander beeld zien. De passing werd zo mogelijk nog zwakker, waardoor Amsterdam een voorsprong kon nemen in deze set. Atalante liet het mooie spel even achter zich en kwam het hard werken langzaam dichterbij. Mirjam scoorde veel met haar inmiddels overal gekopieerde en befaamde bovenhandse tactische bal en dit gaf de dames weer wat lucht. Spelverdeelster Saskia wist ook goed het gat te vinden en scoorde een perfecte tweede bal. Daar deden Ingeborg en Daniëlle niet voor onder; met hard geslagen ballen kwam Atalante zelfs langszij. Het werd een behoorlijk lastige set; het ging geheel gelijk op. Gelukkig was daar nog Jana met haar altijd moeilijke service. Zij gaf Atalante net het beslissende zetje en met 24-26 pakte dames 1 ook de tweede set en punten voor de chapeaucup. Deze cup is overigens de eerste prijs van de dames dit seizoen; in het najaar behaalde het team de meeste punten boven de 25 en wonnen daarmee de begeerde prijs.

De altijd lastige derde set bleek ook dit keer weer lastig. Het lukte Atalante maar niet om orde op zaken te stellen en het spelbeeld bleef dus zeer wisselvallig en vooral het slordig. Xuee bracht halverwege de set rust in het spel toen ze binnen de lijnen kwam voor Nancy. Hierdoor bleven er drie aanvalsters aan het net, waardoor er meer afwisseling mogelijk was. Xuee bewees haar waarde en onder haar leiding hernam Atalante het initiatief in deze set. Xuee werd aan het net weer terug gewisseld door Nancy om weer een volledige aanvalsbezetting te hebben. Met een snoeiharde aanval en een tactisch gespeelde bal was het nu Nancy die de derde set voor Atalante binnen haalde (23-25).

De vierde set werd gestart met Xuee binnen de lijnen voor Saskia. De start was heel erg slecht; passfouten werden gevolgd door aanvalsfouten en voordat Atalante het wist keek ze tegen een 9-2 achterstand aan. Saskia kwam voor Jana in het veld en er was sprake van een kleine opleving. Op de service van Mirjam kwam Atalante helemaal terug in de set. Sterker nog, Atalante ging beter spelen en liep snel uit op Amsterdam. Xuee wist Daniëlle goed aan te spelen, waardoor er via midden veel gescoord werd. Amsterdam D5 kwam deze snelle inhaalslag niet meer te boven en dankzij veel fouten aan hun zijde ging de vierde set met 17-25 naar Atalante.

Op het andere veld in Amsterdam maakten de directe concurrenten van Atalante het elkaar moeilijk. Door een 3-2 eindstand werd er afstand genomen van deze teams en heeft Atalante zich nu een in de top genesteld. Met een summiere achterstand op de nummer 1 (en minder wedstrijden gespeeld dan de nummer 2 en 3) doet dames 1 nog volop mee voor het kampioenschap.

Aanstaande vrijdag speelt dames 1, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, om 21.15 uur thuis tegen Spaarnestad D4. Onlangs werd nog met 1-3 van dit team gewonnen.

Bron: Nens