Scholentoernooi 2014

D1 met beide beentjes op de grond
11 februari 2013

Vinkeveen – Afgelopen vrijdag speelde het eerste damesteam van V.V. Atalante een thuiswedstrijd in de Boei. Tegenstander was Spaarnestad D4, een ploeg waar drie weken eerder nog met 1-3 van werd gewonnen. Dit geroutineerde team speelde een goede pot volleybal en wist met maar liefst 0-4 van Atalante te winnen.

Atalante moet nog steeds Natalie van Scheppingen missen en had deze wedstrijd ook geen beschikking over coach Carin van Kouwen. Dames 1 telde slechts vijf fitte speelsters die werden bijgestaan door Ingeborg Verweij en Xuee Lont uit dames 3. De eerste set werd gestart met Mirjam van der Strate op spelverdeling en Nancy Lijten op de diagonaal. Daniëlle van der Horst en Ingeborg Verweij op midden en tot slot Jana Chatrnuchova en Saskia van Sligtenhorst op buiten.
Spaarnestad meldde voor de wedstrijd uit te zijn op een 0-4 overwinning en liet dit vanaf de start duidelijk blijken. Onder leiding van hun jonge spelverdeelster werd er afwisselend en zeer goed aangevallen, iets waar de Vinkeveense verdediging veel moeite mee had. Atalante speelde passieloos en verloor dan ook terecht de eerste set met 21-25.

De tweede set wisselde Saskia en Mirjam van plaats om de verdediging sterker te maken. De pass van Atalante bleef ondermaats, maar met hard werken werd een hoop goed gemaakt. Atalante had echter totaal geen grip op de lange middenaanvalster en Spaarnestad liep snel uit op Atalante. Gelukkig hadden Daniëlle en Jana een goede servicereeks, waardoor Atalante weer in de buurt kwam. Het laatste punt voor de Haarlemse equipe kon lang uitgesteld worden, maar uiteindelijk won ze de set toch met 24-26.

De derde set betekende de derde wissel in de spelverdeling. Xuee nam het stokje over van Saskia om te bekijken of dat het spel ten goede zou komen. Even was daar een opleving van Atalante. Xuee wisselde veel af en met haar verrassende tweede ballen scoorde zij een aantal punten. De passing ging echter van ondermaats naar ronduit slecht, waardoor het team weer in de problemen kwam.
Bij Spaarnestad ging het alleen maar beter lopen. Onder aanvoering van een nieuwe spelverdeelster werd er nog meer verdeeld waar de blokkering en de verdediging van Atalante geen antwoord op hadden. De derde set ging wederom naar de Haarlemse ploeg met 19-25.

De vierde set wilde Atalante alles op alles zetten om toch nog een puntje in de wacht te slepen. Helaas bleek het team ook deze set totaal niet bij machte om Spaarnestad weerstand te bieden. De pass was ook deze set niet goed en aanvallend kon Atalante daardoor onvoldoende brengen. Terwijl bij Spaarnestad alles lukte, ging bij Atalante alles (net) mis. Met een schitterende aanval besliste Spaarnestad het Vinkeveense lot. Met 22-25 ging ook de laatste set en daarmee de verdiende overwinning naar Spaarnestad.

Door dit verlies is het kampioenschap vrijwel onhaalbaar voor Atalante. De nummer 1 kent een relatief makkelijk programma en Atalante moet met dit gehavende team nog maar zien zonder verdere kleerscheuren het einde van de competitie te halen. Hopelijk kan er snel weer een beroep gedaan worden op Natalie, zodat er in ieder geval een vast basisteam staat.
Atalante heeft een week vrij om de wonden te likken en te herstellen. De volgende wedstrijd wordt op vrijdag 22 februari om 19.30 uur thuis gespeeld tegen VV Amsterdam D4, de nummer vijf op de ranglijst.

Bron: Nens