D1: goede seizoenstart levert een punt op
22 september 2013

Vinkeveen – Afgelopen vrijdag speelde het nieuwe dames 1 van V.V. Atalante haar eerste competitiewedstrijd van het seizoen. Met slechts vier trainingen in de benen was Albatros uit Amsterdam de eerste ploeg waarmee het team zich kon meten. Ondanks het goede spel hield dames 1 maar een punt aan het duel over.

De voorbereiding van het nieuwe team was niet perfect te noemen. Al voor de eerste training moest afscheid genomen worden van Debbie van der Hoorn (verhuisd naar Curaçao) en Nancy Lijten (zwanger). Van het ‘oude’ team waren alleen Carin van Kouwen, Jana Chatrnuchova, Mirjam van Strate, Natalie van Scheppingen en Wilma van der Schaft over. Het team wordt gecompleteerd door Annike van Kouwen, Marjan Fares en Tineke Vellekoop; allen kwamen over van dames 2.

Het team, gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame, begon onwennig aan de eerste wedstrijd. Er werd nog erg gezocht naar de juiste posities, maar de stemming zat er wel goed in. Met de hulp van het massaal toegestroomde publiek kwam het team halverwege de set lekker in de wedstrijd. Helaas was de achterstand van vier punten door veel foutservices onoverbrugbaar en ging de eerste set met 19-25 naar Albatros.

De tweede set begon Atalante juist met een heel sterke service, waardoor er direct naar een 7-1 voorsprong uitgelopen werd. Aan het net werd agressief gespeeld en de voorsprong werd verder uitgebouwd naar 11-18. Na de tweede time-out van Albatros haperde de Atalante-machine een beetje. Onder leiding van aanvoerster Tineke Vellekoop, die behoorlijk wat punten maakte op de diagonaal, werd echter de draad weer opgepakt en dankzij goede invalsbeurten van Carin van Kouwen en Mirjam van der Strate was de eerste setwinst een feit (25-19).

De derde set waren de teams behoorlijk aan elkaar gewaagd. Natalie van Scheppingen liet haar verdedigende capaciteiten zien en redde elke bal van de grond. Dit werkte door op de rest van het team. Er werd hard gewerkt, maar helaas niet altijd voldoende gescoord aan het net. Ondanks de slimme tweede ballen van Wilma van der Schaft en de lastige service van Jana Chatrnuchova was het net niet goed genoeg. Met nipte cijfers ging de derde set wederom naar Albatros (23-25).

De vierde set werd in een andere opstelling gestart. Marjan Fares kwam samen met Annike van Kouwen goed uit de verf op het midden. Toch oogde alles onrustig en raakten speelsters wat vermoeid. Op 5-10 en 17-11 vluchtte coach Nancy Lijten in een time-out en dit had uiteindelijk het gewenste resultaat. Door de aanmoedigingen van het publiek en dames 2 kwam dames 1 terug tot 15-17, waarna de vijfde set in het zicht kwam.
Albatros gaf zich niet zomaar gewonnen en dankzij een aantal goede buitenaanvallen maakten ze hun voorsprong weer groter. Er werd gevochten door Atalante, maar de vermoeidheid nam de overhand van de speelsters. Heel zonde ging ook de vierde set verloren (25-22).

Ondanks het verlies mag dames 1 heel trots zijn op zichzelf. Met een nieuwe samenstelling en zonder al te veel voorbereiding wist het team zich toch goed staande te houden. Dit belooft heel veel goeds voor de rest van het seizoen. Woensdag speelt het team haar tweede wedstrijd tegen VCH uit Hoofddorp, maar er staat eerst nog een teambuildingsactiviteit in de vorm van pannenkoeken eten op het programma.

Bron: Nens