Scholentoernooi 2014

Atalante H1 verstevigt koppositie
12 januari 2014

Vrijdag 10 Januari mochten de mannen van Atalante aantreden voor de eerste wedstrijd van de 2e helft van het seizoen. Dit mochten ze doen tegen Ouderkerk H1 in hun thuishal de Boei te Vinkeveen. De wedstrijd begon met de niet zo leuke mededeling dat Yorickdoor zijn rug was gegaan vlak voor de wedstrijd. Er moest dus nog snel even een wisselspeler bij H2 geregeld worden in de vorm van Brent die ons graag wilde komen versterken. Dit had wel enige gevolgen voor de basisopstelling. Maar Carin de coach van Atalante liet zich daar niet door uit het veld slaan. Resoluut plaatste zij Frans op de buitenpositie waardoor Leroy automatisch naar het midden verhuisde, aangezien hij daar de beste man voor die plek was. Jeroen, Bas, Erik, en Iwan mochten op hun vertrouwde plekje beginnen.

Deze ietwat vreemde opstelling deed niets af aan het spel van de groen-gelen, die dan ook meteen goed uit de startblokken kwamen. Atalante zette meteen de druk erop met een goede verdediging en een uitstekend lopende service. Er werd meteen goed door Jeroen in de aanval gevarieerd, waardoor het blok van het team van Ouderkerk regelmatig te laat of er soms helemaal niet was. Al snel was de voorsprong opgelopen tot een zeer mooie 13-5. Ouderkerk kon maar geen vat krijgen op de zeer sterk serverende spelers van Atalante waardoor hun aanval wel erg voorspelbaar werd. Aan het einde van de set werd er zelfs nog een drietal sprongserves gedaan door Iwan, waarvan helaas de laatste op 24-9 hopeloos uit ging! Maar Ouderkerk was murw geslagen en serveerde de bal in het net. De 1e set werd dan ook gemakkelijk gewonnen door A-side Atalante H1 met 25-10.

De tweede set vertoonde een gelijk beeld als de eerste set: een sterk serverend Atalante en een zoekend Ouderkerk dat maar geen vuist kon maken. Jeroen varieerde er lustig op los in zijn set-ups. Erik werd dan ook mooi vrijgespeeld met een perfect uitgevoerde kruisstaffel die hard binnen werd geslagen zonder dat er ook maar een blok van Ouderkerk in de buurt was. Enkele punten later was het weer Jeroen die nu Frans helemaal vrijspeelde op de buitenkant, die de bal ook zonder enig blok in het veld van de tegenstander kon slaan.

Ondertussen begon Leroy al lekker in zijn rol van middenaanvaller te groeien. De één na de andere bal die hij op het midden kreeg ramde hij met veel geweld binnen de lijnen op de grond of, als de mannen van Ouderkerk pech hadden, boven op de armen van de verdediging. Regelmatig werd er over de plek gewreven waar Leroy weer eens iemand genadeloos hard had geraakt. Aan het einde van de tweede set probeerde wederom Iwan de set af te maken met een sprongservice. De eerste twee gingen weer goed en scoorden meteen een punt, maar de derde, u raad het al......... die ging weer hopeloos uit. Hmmmmm..... hoe was het ook alweer van die ezel en twee keer dezelfde steen? Desondanks werd deze set met 25-12 winnend afgesloten.

Op naar de beruchte derde set.

Tot aan de derde set had de coach Carin geen kind aan de heren van Atalante H1. Er waren dan ook geen op- en aanmerkingen op het spel van de A-Side mannen te maken (buiten die ezel dan).

Atalante werd wat slordiger in hun serve en passing. Die foutjes maakten dat het team uit Ouderkerk zijn kans rook om een setje te pakken. De heren uit Ouderkerk bleven dan ook goed bij en stonden zelfs een paar punten voor op de groen-gelen. Toch wist Atalante op 8-8 er een tandje bij te zetten en liep 4 punten uit naar 12-8. Maar Ouderkerk voelde dat het niet goed liep bij Atalante en bleef de druk er op houden. Langzaam werd de voorsprong van Atalante weggewerkt en wist Ouderkerk tot op 21-21 te komen. Maar toch was het weer Atalante die een versnelling in zijn mars had. Door twee goede blokacties van Bas en een mooie 3 meter aanval van Erik werd de voorsprong weer naar drie punten gebracht. Deze werd ook niet meer uit handen gegeven met als resultaat 25-22 voor de groen-gelen van A-Side Atalante H1.

De vierde set vertoonde weer het oude spel van Atalante zoals in de eerste twee sets. Na een goede serviceserie van Iwan was het al snel 5-0. En ja hij deed geen sprongservice, de ezel had toch wat geleerd. Atalante varieerde er weer op los en de een na andere aanvaller werd of helemaal of gedeeltelijk vrij gespeeld. Het liep weer als vanouds. Frans werd op 16-8 gewisseld voor de goed invallende Brent, die toch al een hele wedstrijd in de benen had bij H2. Halverwege de set spartelde Ouderkerk nog wel even tegen, waardoor Carin zich nog even gedwongen zag om een time-out aan te vragen op 22-17 om het ritme bij Ouderkerk te breken. Maar Atalante is eigenlijk geen moment in gevaar geweest in deze laatste set en sloot dan ook deze set winnend af met 25-17 en dus 4-0. De 5 punten waren binnen.

Aangezien Oberon, onze directe tegenstander en nummer twee in de competitie, met 3-1 verloren had van Spaarnestad H5 staat A-Side Atalante H1 nu comfortabel op de eerste plaats met 14 punten voor op Oberon. Aan het einde van de wedstrijd was daar ook de eerste prijs voor Atalante H1 in de vorm van de douchecup. Dit is de prijs voor de meeste 4-0 wedstrijden in de eerste helft van het seizoen.

Als laatste wil ik uiteraard Brent bedanken voor zijn goede invalwerk, Carin voor haar wederom goede coaching (we zullen in het vervolg wat minder praten dan krijg jij ook de kans) en natuurlijk het publiek dat ons weer uitstekend heeft gesteund. BEDANKT!!!!

Sportieve groet en tot de volgende wedstrijd op donderdag 16 januari om 21:00 uur in de Scheg te Uithoorn tegen SAS' 70.

Bron: Iwan