Minidag 24-9-22

Atalante D2 verliest van koploper
02 februari 2014

De koploper Prima Donna Kaas Huizen stond voor afgelopen vrijdag op het programma. Een team met zeer jonge meiden die met slechts 7 verloren sets fier aan kop gaan in deze competitie. Toch had D2 van Atalante in de eerste wedstrijd goed tegenstand geboden. Met telkens maar 2 punten verschil in de eerste 3 sets moesten de jonge blommen er toen hard voor knokken. In de returnwedstrijd thuis in de Boei in Vinkeveen was Atalante dit keer van plan om zeker een set (en mogelijk meer) te pakken van dit team.

De eerste set hadden de Vinkeveense dames een slechte start. Binnen no time stonden ze met 0-10 achter.  Jet Feddema vroeg een time-out aan en sprak haar teamgenoten toe. Willen we er wat van maken of gaan we zo voort sukkelen? Natuurlijk willen we er wat van maken, maar dit team, waarin de gemiddelde leeftijd toch rond de 40 jaar ligt, moet altijd even op gang komen. Het dieseltje was nog niet volledig op stoom gebracht. Toen de jongste telg in het team Jessica Schuurmans mocht gaan serveren kantelde het tij. Zij wist punt na punt te scoren en de jonge blommen uit Huizen werden hier wat onrustig van. Atalante ging ook de harde aanvallen wat afwisselen met korte ballen in het midden en kon daarmee de verdediging van Prima Donna wat ontregelen. Na een knappe inhaalrace kwamen de dames zelfs op een voorsprong van 21-20. Kansen dus om meteen in de eerste set toe te slaan en de setwinst binnen te halen. Helaas door een paar knullige fouten aan Atalante zijde ging de setwinst toch met 25-27 naar Prima Donna Kaas Huizen.

De tweede set werd er wat rommelig gespeeld en met name de eigen fouten waren er debet aan dat Prima Donna een voorsprong nam en dit niet meer uit handen gaf, 17-25. In de derde set vond er aan Atalante zijde een spelverdelerswissel plaats. Jet Feddema nam de plek over van Annemarie Bakker. Het spel werd iets rustiger aan Vinkeveense zijde en lange tijd ging de strijd gelijk op. Veel aanvalscombinaties van Huizen werden goed verdedigd. Alleen met de snelle, korte aanvallen door het midden hadden de meiden wat meer moeite. Maar ook aan de zijde van Prima Donna werd er hard geknokt voor elke bal wat resulteerde in prachtige rally’s. Met name door een goede service kon Huizen de set uiteindelijk naar zich toe trekken met 18-25. De vierde set verliep eigenlijk identiek aan de derde set. Een lastige service van Huizen bracht de Vinkeveense dames soms op een paar punten achterstand. Maar door een fraaie afwisseling in de aanval wisten zij dit verschil vaak weer recht te trekken. De jonge meiden van Huizen stonden in de verdediging opgesteld om een harde aanval te verdedigen. Dit resulteerde in een groot gat in het centrum van het veld. Atalante kon daar af en toe mooi scoren en had deze mogelijkheid eigenlijk vaker moeten benutten. Maar ook mooie lange ballen die in de hoeken werden gespeeld waren door Prima Donna soms niet te halen. Toch bleven de jonge meiden uit Huizen de overhand houden in het spel. Ook de vierde set was met 18-25 voor Huizen. Een verdiende 0-4 overwinning. Maar wat hadden we graag toch een set of twee willen afsnoepen.

Na de wedstrijd bleek dat Atalante toch wat achterstand in de trainingsarbeid heeft ten opzichte van Huizen. In Vinkeveen wordt slechts anderhalf uur per week getraind terwijl deze aanstormende talenten met 8 uur in de week naar een steeds hoger niveau stijgen. Wat meer aandacht voor de trainingsarbeid van D2 levert misschien ook wat beter spel op bij deze oudere jongeren met héél veel volleybal ervaring. Aanstaande zaterdag, 8 februari staat de nummer 3 in de competitie Forza Hoogland uit Amersfoort, op het programma. We gaan ons uiterste best doen om daar wat punten binnen te halen.

Bron: Loeps