Minidag 24-9-22

Vinkeveense plassen 2

Atalante heren 1 dendert door
04 oktober 2014

De derde 3-1 overwinning voor Atalante Heren 1 in de promotieklasse is een feit. Ditmaal moest UVS uit Amsterdam eraan geloven. En hoe. Met name in de eerste set zullen de Amsterdamse studenten niet echt geweten hebben wat hen allemaal overkwam.

Want Atalante begon, net als in de eerste thuiswedstrijd, overdonderend.  De  servicedruk was goed, zodat UVS amper aan aanvallen toekwam. De pass was stabiel en Frans kon naar hartelust zijn aanvallers in stelling brengen. En in de aanval zat heel veel power. Bij 8-3 en 16-5 vluchtte de UVS coach in een time-out, maar dat brak het ritme van Atalante niet. Met name Leroy leek zowel aanvallend als blokkerend vleugels te hebben. Toen de rook was opgetrokken stond er een 25-8 eindstand van de eerste set op het scorebord.

Zoals in de voorgaande twee wedstrijden kende Atalante één mindere set. In de eerste wedstrijd was dat de vierde, uit tegen VCH de derde en ditmaal vielen de Vinkeveners in de tweede set wat terug. De snelle 2-6 achterstand kwam even hard aan en UVS ging er in geloven. De passing werd minder waardoor de aanval van Atalante stokte. Na een goede serviceserie van Frans leek het lek bij 14-15 gedicht, maar UVS ging beter spelen en liep uit naar een 20-25 setwinst.

Dat was even schrikken zo vroeg in de wedstrijd. Maar mochten de Amsterdammers al hoop hebben gehad op nog wat extra puntjes, dan werd die al vroeg in de derde set de kop ingedrukt. Want ook nu kwam Atalante furieus uit de startblokken. Servicedruk van Iwan, goed uitgevoerde driemeter aanvallen en twee killbloks van spelverdeler Jeroen zorgden voor een 16-5 tussenstand. De 23-11 kwam op het scorebord na een perfect uitgevoerde staffel. Bas was de bliksemafleider waarna Erik volledig vrij kon proberen een gat te slaan in de vloer van de Vinkeveense sporthal. Het werd uiteindelijk 25-11 in de derde set.

Dat niveau trok Atalante ook in de vierde set door. Al snel was het 12-3 en toen ook Yorick in zijn achtste (!) set van de avond (eerder won hij met H2 met 3-1 van VHZ) in het midden goed doorkwam, was het verzet van UVS definitief gebroken. Met 25-14 werd de derde 3-1 overwinning op rij veilig gesteld.

Een prachtig begin voor Atalante in de promotieklasse. Al is het tegen tegenstanders die waarschijnlijk in het rechter rijtje van de competitie gaan eindigen. De echte toppers moeten nog langs komen. Maar de eerste twaalf punten zitten alvast veilig in de tas, want met een krappe selectie is handhaving in de promotieklasse vooralsnog de doelstelling dit jaar.

Zaterdag 11 oktober speelt Atalante de volgende wedstrijd, om 15.00 uur in Haarlem tegen Spaarnestad H3.

Bron: Jeroen K