Heren 5 speelt tegen zichzelf en wint!
11 november 2014

In de Beyneshal moest Heren 5 tegen de grote onbekende uit hun poule spelen: Eerste Vat Dag (EVD). Dit team had pas 3 wedstrijden gespeeld (tegenover de 7 van Heren 5) en daarin pas 1 set verloren. In de afgelopen weken was Heren 5 al door diverse clubgenoten gewaarschuwd voor dit team: taai, tactisch, ervaren, al met al een gevaarlijke tegenstander.

De eerste set werd daardoor misschien ook wel iets te voorzichtig begonnen en voor ze het eigenlijk door hadden, stond Heren 5 al met zes punten achter. Gelukkig schrokken ze op tijd wakker en al snel stond het weer gelijk. EVD bleek echter precies te zijn waar voor gewaarschuwd was, taai en gevaarlijk, waardoor de gehele set zeer gelijk op ging. Hoe hard er ook werd gesmasht, hun verdediging had bijna alle ballen. Er bleek alleen een gat in het midden achter het blok te zitten waar af en toe goed gebruik van gemaakt kon worden, maar pas rond de 20 punten liep Heren 5 een paar punten uit en trokken ze de set met 25-23 naar zich toe.

In de tweede set ging het eigenlijk vanaf het begin gelijk op, maar net als in de eerste set lukte het Heren 5 maar niet om hun eigen spel te gaan spelen. Het taaie EVD bleef met een hoge servicedruk en geplaatste smashes de opbouw van Heren 5 frustreren, zodat deze steeds krampachtiger gingen spelen met allerhande fouten tot gevolg: foute services, slechte passes en overvliegende setups. Op het tandvlees en knokkend voor elke punt kon Heren 5 met een laatste goeie servicebeurt de overwinning in deze set pas op het allerlaatste moment pakken met wederom 25-23.

In de derde set leek eindelijk een last van hun schouders te vallen en begon Heren 5 vrijer en met meer lol te spelen. Met een sterke services liepen ze snel met +/- 10 punten uit en pas toen zij al 18 punten hadden, kreeg EVD weer wat grip op de wedstrijd en door wederom een sterkte servicebeurt van hun kant kwamen ze enigszins terug. In de problemen is Heren 5 echter niet meer gekomen, want uiteindelijk werd de set met 25-13 in hun voordeel beslecht.

In aanloop naar de de vierde en laatste set werd door de coach wederom gehamerd op concentratie, want die laatste punt moest natuurlijk ook gewoon mee naar Vinkeveen. Zo makkelijk als in de 3de set ging het niet, maar gelukkig ook lang niet zo moeilijk als in de eerste 2. In het begin ging het nog een tijdje gelijk op, maar uiteindelijk kon Heren 5 uitlopen en zonder enig echt gevaar ook de laatste set winnen (25-17).

Waar SAS een kleine 2 weken terug nog als grootste concurrent gezien werd, heeft EVD in deze wedstrijd ook laten zien dat ze zich niet zomaar laten oprollen. Grote verschil is dat tegen SAS (mede door hun type spel) Heren 5 meer hun eigen spel kon spelen, terwijl in deze wedstrijd tegen het taaie EVD er steeds rommeliger en onzorgvuldiger gespeeld werd aan de kant van Atalante. Heren 5 heeft echter laten zien dat ondanks dat zij een groot deel van de wedstrijd tegen zichzelf hebben gespeeld en niet in hun eigen spel konden komen, dat ze op doorzettingsvermogen en met een vechtersmentaliteit toch deze maximale 4-0 overwinning hebben kunnen behalen. Hopelijk geeft dit voldoende vertrouwen in de volgende wedstrijd tegen EVD, want kan je nagaan hoe het gaat als ze wél hun eigen spelletje gaan spelen.

Bron: Martijn