Verwachte maar onnodig zware nederlaag H1
16 november 2014

Precies een week heeft Atalante heren 1 kunnen genieten van de eerste plaats in de promotieklasse. Tegen de nummer 2 ,VTC Woerden heren 3,  leed Atalante echter een kansloze 4-0 nederlaag. Dat was niet geheel onverwacht, maar de manier waarop de heren zich naar de slachtbank lieten leiden was toch wel een beetje teleurstellend.

Het is een gegeven dat Atalante heren 1 een krappe selectie heeft. Normaal gesproken wordt het team aangevuld met spelers uit het tweede, maar dat moest vrijdagavond ook spelen (en won, waarmee de eerste plaats in de tweede klassen voor dit team nog steeds tot de mogelijkheden behoort!) . Toen begin vorige week bovendien bleek dat Iwan met een schouderblessure waarschijnlijk enkele weken is uitgeschakeld, werd de spoeling wel heel erg dun. Dankzij Remco uit heren 5 stonden er toch zes man op het veld.  Met spelverdeler Frans op een aanvalsplek en drie spelers op een andere positie moest met hard werken maar getracht worden in ieder geval een puntje mee te nemen uit Woerden.

Atalante opende de eerste set ook best sterk. Met een goed blok van Bas en een listige plaatsbal van Erik werd brutaal een voorsprong genomen.  Maar al snel bleek dat VTC Woerden - met elf man op het wedstrijdformulier - een ervaren team is dat al snel uitliep naar 10-6. Atalante vermande zich nog even en dat leverde na een goede servicebeurt van Erik en 15-15 tussenstand op. Maar daarmee hadden de bezoekers hun kruit wel verschoten. VTC liep weer snel uit en pakte de eerste set met 25-19.

Toch was er nog geen reden tot wanhoop. De jonge Remco hield zich goed staande en bij vlagen kwam Atalante aanvallend uitstekend door. Dus nieuwe kansen in de tweede set, althans zo leek het. Maar al gauw werd duidelijk dat het een avond werd waarop niets mee zat. De passing was matig, de spelverdeling niet zuiver en aanvallend was het slordig, kortom, een collectieve offday. Het werd een kansloze 25-13 in die tweede set.

Ook in de derde set keek Atalante al snel tegen een 5-0 achterstand aan. Aanvallend lukte er niets en ook verdedigend vielen er te veel ballen op de grond die in eerdere wedstrijden wel gewoon gered werden. Toen ook de frustratie onderling geuit werd, leek een afstraffing dichtbij, 13-5. Toch wisten de Vinkeveners zich nog een keer te herpakken op de service van Remco, 14-10. Maar VTC Woerden rook bloed (en de koppositie) en sloeg genadeloos toe, 25-16.

De vierde set was vervolgens een formaliteit. Tekenend voor het niveau van Atalante deze avond was het feit dat de setwinst niet voor de eerste keer deze wedstrijd met een foutservice cadeau werd gedaan, 25-22.  Paniek in de tent? Nee hoor. De doelstelling dit seizoen is handhaving. Omdat de teams in de top vijf ook onderling nog veel punten aan elkaar verspelen, bezet Atalante nog steeds een keurige vierde plaats in de promotieklasse. Deze week weer een uitwedstrijd, donderdag tegen de nummer 3 KVA in Amsterdam. Ook voor deze wedstrijd geldt, minimaal een puntje halen en vooral weer dichterbij het niveau komen van de voorgaande zeven wedstrijden.

Bron: Jeroen K