KVA te sterk voor Atalante heren 1
22 november 2014

Na de forse nederlaag tegen VTC Woerden, wachtte Atalante afgelopen donderdag de nummer 2 KVA in Amsterdam. Hoewel het niveau iets hoger lag dan de week daarvoor, kon Atalante tegen de sterke Amsterdammers geen vuist maken. Maar in ieder geval een puntje meenemen, dat lukte wel, 3-1.

Met Yorick weer bij het team en de van een blessure herstellende Iwan op de bank, had Atalante er aanvankelijk nog wel vertrouwen in. Maar de bezoekers keken al snel tegen een achterstand aan en die werd langzaamaan groter. KVA heeft een goed team, met een degelijke pass en een gevaarlijke middenaanval. En het lukte Atalante niet die aanval te ontregelen. Omdat ook de eigen aanval er door een matige servicepass maar niet uitkwam, moest bij 20-14 de tweede time out genomen worden. Daarna leefde het team op. De gastheren konden nu wel met servicedruk ontregeld worden en puntje voor puntje kwam Atalante terug. Een goed blok van Leroy en Bas bracht de stand op 22-22 waarna Yorick in een ultieme blokpoging de setwinst binnenbracht, 24-16.

Dat was een mooie meevaller, maar naar later bleek ook het enige moment dat Atalante in deze wedstrijd voor heeft gestaan. In de tweede set was er al gauw een achterstand, met name omdat de pass zwak bleef en dus KVA aanvallend nauwelijks onder druk kon worden gezet. Terwijl de Amsterdammers met name door het midden goed door bleven komen. De Vinkeveners vochten zich nog wel regelmatig terug, maar lieten de tegenstander even snel weer uitlopen. Met 25-18 was de tweede set voor KVA.

En dat beeld kon Atalante in de rest van de wedstrijd niet meer omdraaien. KVA bleef de bovenliggende partij en Atalante kon slechts bij tijd en wijle aanhaken. Ook met Iwan in het veld - en dus de basis weer in tact - kon geen antwoord worden gevonden op de scherpe service en de snelle aanval van de tegenstander. Na een spelverdelerswissel kende de gasten nog even een opleving, maar KVA was bijtijds weer bij de les, 25-21.

In de vierde set wederom een snelle achterstand, 8-4. Maar Atalante gaf zich niet zomaar gewonnen. Met servicedruk van Leroy en goed verdedigen werd KVA nog even gedwongen scherp te blijven, maar de Amsterdammers gaven niets meer weg. Het werd uiteindelijk 25-18 en daarmee een 3-1 overwinning voor KVA.

Een terechte overwinning voor een team dat ongetwijfeld mee gaat doen voor het kampioenschap. Dat is voor Atalante nog niet aan de orde. Het is nu al mooi dat de in de promotieklasse debuterende Vinkeveners nog steeds mee doen bij de bovenste vier. En met de thuiswedstrijd tegen de nummer voorlaatst Keistad voor de boeg, komende vrijdag 21.15 uur in de Boei, kan Atalante die positie nog wat veiliger stellen.

Bron: Jeroen K