Vinkeveense plassen 2

Atalante heren 1 herpakt zich
14 december 2014

De heren van Atalante hebben het jaar 2014 op een positieve manier weten af te sluiten. Na drie competitienederlagen op rij en een zware blessure voor Iwan, leek de goede competitiestart snel te verwateren. Maar door een 1-3 zege in Amsterdam, tegen de nummer vijf US H5, is de vierde plek nog steeds in handen van de Vinkeveense heren.

En dat was een mooie opsteker. Want de krappe selectie leek Atalante de laatste weken toch op te gaan breken. Met Heren 2 nog in de race voor de titel in de tweede klasse en de langdurige uitschakeling van Iwan Hendriks, moest Atalante met 6 man - met spelverdeler Frans op de aanvalspositie van Iwan - de strijd aan met de 11 tegenstanders van US. De Amsterdamse studenten waren Atalante tot op één punt genaderd maar kampen, gelukkig voor de bezoekers, ook met blessures.

Vorige week tankte Atalante nog wat zelfvertrouwen in de beker, waarin competitiegenoot Forza Hoogland met 3-1 werd verslagen. Ook afgelopen zaterdag begonnen de heren goed. Na een gelijkopgaande beginfase wist Atalante langzaam uit te lopen. Het was even zoeken naar verweer tegen de twee lange middenmannen, maar toen dat was gevonden, pakten de gasten via 11-13 en 20-25 eerste setwinst.

En dat gaf de burger moed. Met veel servicedruk van Yorick (van 5-2 naar 5-9!) en Leroy kwam US er in de tweede set nauwelijks aan te pas. Atalante wist de gaten in de Amsterdamse verdediging goed te vinden, speelde slim en was verdedigend attent. Jeroen kon zijn aanvallers goed in stelling brengen, Bas pakte twee heerlijke killblocks  en Erik haalde met enkele sterke aanvallen de tweede setwinst binnen, 14-25.

Gezien de omstandigheden al een mooie resultaat voor de Vinkeveners, maar het smaakte naar meer. US paste hun opstelling iets aan, maar zonder succes want Atalante bleef scherp. Bij 2-9 had de coach van US 2 time-outs nodig om de boel op de rit te krijgen, het had echter geen succes. Via 4-11 liepen de gasten uit naar een probleemloze 13-25 setwinst. Met dank aan US, dat in deze set heel veel punten weggaf.

Dan ook maar gaan voor de hoofdprijs, een 4-0 overwinning, was de stemming aan het begin van de vierde set. Maar na een 3-0 voorsprong is de vierde set vaak de moeilijkste. Zo ook nu. En als de arbitrage dan ook nog enkele malen de fout ingaat, en er irritatie ontstaat is een 6-0 achterstand het gevolg. US lukt het nu wel de passing bij Atalante onder druk te zetten terwijl dat andersom niet meer het geval is. Toch rechten de Vinkeveners nog even de rug, maar het gat is te groot. Met 25-19 gaat de vierde set naar US H5.

Een (klein) beetje een kater, maar als de eerste teleurstelling van de laatste set is weggezakt, en het bier koud staat, overheerst de trots van weer 4 punten en behoud - en zelfs versteviging - van de vierde plek. En dat is een prachtig resultaat voor de debutant in de promotieklasse.

Atalante rest dit jaar nog een wedstrijd in de derde ronde van de beker, uit in Koudekerk aan de Rijn, tegen derde divisionist Aspasius. Een leuk oefenpotje zullen we maar zeggen. Naar het zich laat aanzien is Iwan na de winterstop weer terug en dan gaat Atalante weer volop voor behoud van een plek bij de eerste drie.

Bron: Jeroen K.

Volg Atalante Vinkeveen