Scholentoernooi 2014

Klinkende overwinning Atalante heren 1
25 januari 2015

Atalante heren 1 heeft op overtuigende wijze revanche genomen. Revanche op de nederlaag vorige week tegen de nummer laatst SVU en revanche op de teleurstellende uitnederlaag tegen Spaarnestad eerder dit seizoen. In Vinkeveen kregen de Haarlemse heren een flink pak slaag: 4-0.

Eindelijk weer eens compleet, openden de door A-side media gesponsorde mannen de wedstrijd uitermate scherp en gretig. Het dwong Spaarnestad bij 6-2 al in een eerste time-out. Atalante had echter de smaak te pakken. Met een solide pass kon spelverdeler Frans zijn aanvallers goed in stelling brengen en met name aan de buitenkant wisten Iwan, Erik en Leroy daar wel raad mee. Omdat Atalante ook verdedigend heel attent was, hadden de bezoekers in de eerste set weinig in de melk te brokkelen, 25-16.

In de tweede set was de swung er een beetje uit. Bij 5-8 trachtte Atalante met een time-out het tij te keren en dat lukt. Een sterke serviceserie van Yorick bracht beide partijen weer op gelijk hoogte. Met een knappe redding van Erik en een bekeken aanval van Iwan kreeg Atalante de geest weer en liep het langzaam uit. Een fraai killblock van Bas betekende het beslissende gaatje, 21-17 waarna ook de tweede set met 25-21 werd binnengesleept.

In de derde set leek de machine weer volledig op stoom. Frans serveerde sterk en zette Atalante meteen op een 6-0 voorsprong, geholpen door een fraaie redding van Bas in het achterveld. Daarna kwam Spaarnestad toch even terug, maar na een time-out bij 12-7 kregen de Haarlemmers weinig kansen meer, mede door enkele fraaie passes van Yorick. Bij de 20 aangekomen stokte het ritme ineens. Wellicht dacht de thuisploeg de buit al binnen te hebben en na een goede serviceserie van Spaarnestad werd het gat vrij snel gedicht.
Een time-out bij 24-20 zou dan voldoende moeten zijn om dat laatste puntje alsnog binnen te halen. Toch? Spaarnestad rook echter zijn laatste kans en hield de druk bij Atalante. Een laatste poging om de feestvreugde bij Spaarnestad te verstoren,  was de wissel Jeroen voor Frans op de spelverdelerspositie. Het werd nog 24-24, maar daarna was het de toch al uitstekend spelende Leroy die besloot dat het nu maar eens afgelopen moest zijn. Met twee snoeiharde aanvallen haalde hij de derde set binnen, 26-24.

Een fraaie opsteker, voor de - na een 3-0 voorsprong - toch altijd lastige vierde set. Atalante bleef ook in deze set steeds aan de goede kant van de score. De thuisploeg liep wat uit, maar liet ook de tegenstander steeds terugkomen. Op de beslissende momenten stond de thuisploeg met fraaie acties, zowel verdedigend als aanvallend, weer op. Bij een 18-15 voorsprong werd het spel iets te frivool (20-19), maar na een time-out haalde de thuisploeg de setwinst toch op kracht snel binnen.

Dat Leroy het laatste punt met een ‘moordaanslag’ binnenhaalde was tekenend voor gretigheid van de thuisploeg. Met een mokerslag sloeg hij rechtuit langs het blok de 25-20 binnen. Gelukkig bleek de schade bij de Spaarnestad-speler die in de weg stond beperkt. Al met al een fraaie zege met weer het vertrouwde en solide spel van Atalante.

Komende zaterdag de uitwedstrijd in Eemnes tegen Voleem, de nummer 2 van onderen. Altijd lastig, zeker omdat de krappe selectie dan weer 2 man moet missen. Maar met behulp van spelers uit het tweede, en nu een ruime voorsprong op de achtervolgers voor de vierde plaats, gaat Atalante ook deze wedstrijd met vertrouwen tegemoet.

Bron: Jeroen K