Minidag 24-9-22

Vierde nederlaag op rij Atalante heren 1
08 maart 2015

Hopen op een stuntje tegen de koploper in de promotieklasse was het doel afgelopen vrijdag. Het mocht niet zo zijn. Atalante heren 1 leed in eigen huis een 0-4 nederlaag tegen de toekomstige kampioen. Maar anders dan de twee voorgaande nederlagen, waren er in de wedstrijd tegen VTC Woerden heren 3 wel weer wat lichtpuntjes, met name in de laatste twee sets. Na drie nederlagen op rij, was Atalante er alles aan gelegen om tegen de nummer 1 in ieder geval weer een puntje te sprokkelen.

Maar de tien ervaren en lange volleyballers uit Woerden gaven niet veel weg. Tot 7-7 wist Atalante bij te blijven, daarna liep Woerden uit naar 12-20. Vooral in de aanval konden de Vinkeveners het verschil niet maken. Het was te voorspelbaar en het blok van de gasten was hoog en goed geplaatst. Met Yorick aan service kwam Atalante met hard werken nog wel even terug, maar te veel fouten in de aanval hielpen VTC Worden aan de eerste setwinst, 18-25.

Ook in de tweede set ging het toch 8-8 gelijk op. Wederom ging het in de middenfase van de set echter helemaal fout.  VTC Woerden kon niet onder druk worden gezet, dus konden de gasten naar hartenlust aanvallen en blokkerend waren ze op de voorspelbare Atalante-aanvalen ijzersterk.  Er was geen doorkomen aan voor Atalante. De thuisploeg bleef strijdbaar en kwam ook nu weer even terug na goed verdedigen en scherp serveren van Erik. Het gat was echter te groot en de ervaren mannen aan de andere kant van het net waren bijtijds weer bij de les, 17-25.

In de derde set een aantal omzettingen aan Vinkeveense kant. Jeroen voor Frans, de met een schouderblessure kampende Iwan in de diagonaal en Erik aan de buitenkant. Dat was in de begin fase van de set even wennen, 2-7. Maar daarna pakte het team het goed op. Met hard werken vanonder andere Bas en Leroy kwam de thuisploeg langzaam dichterbij, 11-15. En ook aan het eind van de set waren er na een goed blok van Iwan en een prima middenaanval van Yorick nog kansen. Maar het grote verschil zat hem in het feit dat VTC Woerden aanvallend amper fouten maakte en Atalante het van momenten moest hebben. De ervaring gaf uiteindelijk de doorslag, 22-25.

Dan in de ‘troost’ set maar een puntje zien te stelen. Want slecht speelde Atalante zeker niet. Ook al lukte het aanvallend niet echt, verdedigend stond de thuisploeg als een huis. En zowaar kwam het in de vierde set voor het eerst ook voor, 15-11. Mede door enkele uitstekende blocks van Yorick op de slimme middenaanvaller. Maar Woerden wenste geen punten te verspelen en trok in de slotfase van de set nog eens alle registers open. En dat was Atalante net aan te veel, 23-25.

Op zich een ingecalculeerde nederlaag. Want de top drie bestaat uit over het algemeen ervaren ex-divisie volleyballers die op de beslissende momenten slimmer spelen dan de Vinkeveense  heren. Na de bliksemstart in de promotieklasse wordt het nu wel weer eens tijd om punten te pakken, want het verschil tussen de nummer 4 en de tweede van onderen wordt steeds kleiner. Over twee weken, 20 maart om 21.15 uur in De Boei, wacht de wedstrijd tegen KVA, weer een lastige tegenstander, de nummer drie. Daarna nog drie duels waarin genoeg punten gepakt moeten worden om veilig te blijven in de promotieklasse. Belangrijk, want er wordt hard gewerkt aan een verbreding van de selectie voor volgend seizoen. En ook al gingen de laatste twee sets verloren, de thuisploeg was er dichtbij en daar waar het in het begin van het seizoen allemaal net goed viel, lukt het nu allemaal net even niet. Maar ondanks de nederlaag overheerste gelukkig weer een positief gevoel.

Bron: Jeroen K