Scholentoernooi 2014

D3 pakt acht punten in vijf dagen
15 maart 2015

Afgelopen week speelde dames 3, gesponsord door profiel fotoGT.Bunck, zowel op maandag als vrijdag een thuiswedstrijd. Maandag was de plaats van handelen de Phoenixhal in Mijdrecht, vrijdag de vertrouwde Boei. Maandag was tegenstander The Setfighters D2 (11), vrijdag was dat Smashing Velsen ’96 D1 (10). Maandag ontbraken er twee speelsters; vrijdag maar liefst drie.  Na twee wedstrijden kon dames 3 acht punten aan het totaal toevoegen

Coach Hettie Schockman moest het maandag doen zonder Brenda Kuijlenburg (vakantie) en Fenny Bijlsma (ziek). De eerste set moest dames 3 echt even wennen aan de nieuwe hal ; er werd onrustig gestart en dit leidde tot onnodige fouten. Gelukkig kwam het team op tijd tot bezinning en werd de set met 25-17 gewonnen.
De tweede set ging het iets beter. De pass werd beter verzorgd en het gaatje bij de tegenstander beter gevonden. De speelsters van The Setfighters waren vrij klein en kozen er vaak voor niet te blokkeren. Hierdoor konden ze met meer speelsters verdedigen en daar had Atalante moeite mee. Toen dat eenmaal doordrong en er op andere manier gescoord werd, liep Atalante snel uit en ging de set met 25-15 gewonnen.
De derde set deed Atalante er nog een schepje bovenop en mede door veel goede services ging die set met maar liefst 25-13 gewonnen.
De vierde set wist The Setfighters veel met hun service te scoren en liep de pass bij Atalante onvoldoende. Het niveauverschil tussen beide teams was echter te groot om bij Atalante voor echte problemen te zorgen. Ook de vierde set (25-18) en daarmee de wedstrijd ging gewonnen.
Vijf punten: een goede start van de week!

Vrijdag wachtte Smashing Velsen ’96. Fenny was gelukkig hersteld, maar Brenda was nog op vakantie. Daniëlle van der Horst (vakantie) en Mirjam van der Strate (geblesseerd) ontbraken helaas ook. Gelukkig was Kathy Rentzenbrink van dames 4 bereid om het zestal van dames 3 te completteren.
De warming-up was onrustig verlopen en die onrust was terug te zien in de start van de eerste set. Atalante was onvoldoende bij de les en liet Smashing Velsen onnodig veel punten scoren. Lange tijd ging de stand gelijk op tot Nancy Lijten op de serveerplek kwam. Op haar service had Smashing Velsen geen antwoord en met 25-21 ging de eerste set gewonnen.
De tweede set was zo mogelijk nog rommeliger dan de eerste set. Velsen wist met haar service goed de problemen van Atalante bloot te leggen en een wissel was nodig om het tij te kunnen keren. Dit ging goed, maar de achterstand was groot. Met een goede servicebeurt kwam Atalante nog heel dichtbij, maar het was nét niet genoeg (23-25).
De derde set was tijd om orde op zaken te stellen. Kathy had de plek van Denise van der Laan overgenomen en Denise de plek van Fenny. Door deze wijzigingen moest iedereen goed bij de les zijn en dat waren ze. Agnes Nelis ging als een speer op midden en wist blokkerend en aanvallend heel veel te scoren uiteraard op mooi aangeven van Sandra de Boer. Daarnaast serveerde iedereen super wat veel punten opleverde. Met maar liefst 25-8 denderde Atalante over Smashing Velsen heen.
Tijd voor de complete KO! Maar helaas liep het in set vier weer helemaal anders. Het spel bij Atalante was erg onrustig en Smashing Velsen stond erg goed aan te vallen, waardoor de tegenstander op voorsprong kwam. Judith van Rossum pakte met rake klappen op het midden nog wel wat punten mee, maar toch ging de set naar Velsen ( 23-25).
Een vijfde set was nodig om de winst in de wedstrijd te bepalen. In de beginopstelling werd deze laatste set goed gestart. Atalante liep op een goede service van Fenny uit naar een ruime voorsprong. Helaas liet Atalante de teugels iets teveel vieren, maar dankzij de support van het publiek, kon de thuisploeg toch weer in het zadel komen. Met 15-12 werd deze moeizame wedstrijd gelukkig toch nog met winst afgesloten.

Acht punten in een week is heel niet slecht en Atalante staat nog steeds muurvast op de vijfde plaats in de competitie. Met nog vijf wedstrijden te gaan (waarvan drie tegen teams uit de top vier) kan er eigenlijk nog van alles gebeuren. De volgende wedstrijd is aanstaande woensdag in Hoofddorp tegen VCH D4, dat met tien punten minder op de zesde plaats staat.

Bron: Nens