D3 maakt het spannend
03 april 2015

Afgelopen woensdag speelde het derde profiel fotodamesteam van V.V. Atalante haar twintigste wedstrijd van het seizoen. Ditmaal was Spaarnestad D8 de tegenstander. Dit team stond op de tweede plaats en had aan drie sets genoeg om promotiewedstrijden veilig te stellen. De GT.Bunck-formatie had echter een 3-1 nederlaag goed te maken en ging vol voor de winst. In een grillige wedstrijd ging het spel op en neer, maar uiteindelijk pakte Atalante de overwinning met 2-3.

Coach Hettie Schockman kon beschikken over de voltallige selectie, maar Fenny Bijlsma kampte nog wel met de naweeën van een blessure en was beperkt inzetbaar.

Voordat aanvoerster Daniëlle van der Horst überhaupt een bal geraakt had, moest er al worden ingeslagen en Atalante startte dan ook koud aan de wedstrijd. Dit was de eerste set duidelijk zichtbaar! De dames waren totaal nog niet bij de les en voor ze er erg in hadden, was het verlies in de eerste set een feit. Met 25-11 walste de thuisploeg over Atalante heen.

De tweede set waren er wat wijzigingen in de opstelling. Hierdoor stond iedereen weer op scherp en er werd zeer alert gespeeld. Goede services en aanvallen leidden tot een voorsprong voor Atalante. Spaarnestad was verrast en maakte veel eigen fouten. Toen ook wisselspeelster Tessa bij de wissel niet haar wedstrijdshirt, maar haar warming-upshirt nog aan bleek te hebben, ging het helemaal mis. Met 17-25 ging set twee naar de Vinkeveense dames.

De derde set was het zaak om door te gaan waar er gebleven was. Dit lukte prima! Wederom was Atalante goed bij de les. Niet alleen de speelsters in het veld, maar ook de speelsters aan de kant deden volledig mee met het spelletje en gaven nuttige tips. Er werd collectief zeer goed gespeeld en er waren weinig misverstanden. Mooie blokpunten en aanvallen van Atalante-zijde zorgden ervoor dat de ploeg niet in de problemen kwam. Met 20-25 was ook set drie prooi voor Atalante.

Zou het de Vinkeveense equipe weer lukken om een hogergeplaatst team met 1-3 te verslaan? Het antwoord daarop is nee. Het leek in de vierde set wel alsof Atalante niet meer wist hoe ze moest volleyballen. Slechts een enkele pass bereikte de spelverdeelster, waardoor ook de set-ups niet goed gebracht konden worden. Atalante kwam niet echt aan aanvallen toe en Spaarnestad deed dat des te beter. Alle verdiensten voor de thuisclub die wederom met dikke cijfers de set pakte. (25-10)

De vijfde set dan maar. Enige wijzigingen in het team en het starten met een goede service zorgden voor een voorsprong voor Atalante. Spaarnestad voelde de druk van het moeten winnen en daar maakte Atalante gretig gebruik van. In deze set stegen de middenaanvalsters boven zichzelf uit met killblocks en zeer scherpe aanvallen. Verdedigend stond Atalante echter ook zijn vrouwtje en dat maakte dat de GT.Bunck-formatie de voorsprong bleef behouden. Foutjes van Spaarnestad zorgden voor de rest en zo kon het gebeuren dat Atalante het ongekend spannend maakt voor de nummer 2 en nummer 3 in de competitie. Door de beide winstpartijen van de Vinkeveense ploeg moeten deze teams nu in een onderlinge strijd gaan bepalen wie recht heeft op die gewilde promotiewedstrijden.

Voor Atalante maakt het allemaal niet meer uit! Al is het natuurlijk wel genieten geblazen met zulke mooie uitslagen. Vrijdag 10 april speelt Atalante haar laatste thuiswedstrijd; om 19.15 uur in de eigen Boei is dan Spaarnestad D9 de tegenstander. Dit team is inmiddels al gedegradeerd.

Bron: Nens