Scholentoernooi 2014

Vinkeveense plassen 2

D2 pakt andere halm in direct zinderend duel
18 april 2015

De uitslag van de allerlaatste wedstrijd zou het eindoordeel moeten brengen. De laatste weken werden resultaten van de onderste 4 in de eerste klasse nauwlettend gevolgd, alles was nog mogelijk tot de laatste speelweek. VCH op 12 had de woensdag tevoren niet genoeg punten gepakt en lag eruit. D1 scoorde die zelfde woensdag tegen Albatros en verstevigde hun positie op de nummer 9: 3 punten boven D2 op plek 10, en D2 net weer 2 punten boven de nr 11. Die plek 10 betekende P/D wedstrijden, de nummer 11 zou rechtstreeks degraderen. Een direct duel tegen UvO uit Amsterdam op 11 zou dus het zwaard doen vallen.

De druk was hoog. Astrid begon met serveren en zette de eerste groengele punten op het telbord. De thuisploeg pobeerde zich te ontspannen met deze mooie start maar kwam maar moeizaam los. Rare foutjes maakten dat UvO kon inlopen en voorbij ging. Steeds meer raakten de dames uit Amsterdam in een onbevangen flow en scoorden vaker en beter. Met 16-25 de bietenbrug op.

Mirjam voor Inge in het veld en een vet betoog van coach Jet. De thuisploeg kon de fikse service van UvO niet goed onder controle krijgen, een sterke aanval kon daardoor maar moeizaam gemaakt worden. Een inhaalrace werd ingezet en Atalante kwam vaker tot scoren met name via Astrid en Mirjam op de buitenkant. Aanvallend moest de thuisploeg het echter afleggen tegen de mooie spetters van de Amsterdamse ploeg en verloor ook set 2 met 18-25. De teams stonden nu op gelijke hoogte...

Er moest iets gebeuren om de koppen om te zetten, Xuee voor Annemarie in het veld, Daan op het midden, Loeps naar de buitenkant. Voort ging de strijd met een joelende tribune. De Vinkeveense boot ging eindelijk wat meer onbevangen op koers en kwam op voorsprong. Xuee legde de ballen prachtig op de links buiten en Loeps en Astrid konden naar hartelust scoren. Ook Marjan kwam op het midden beter uit de verf en de ploeg begon te groeien. Mooie reddingen en knokwerk, het dak ging er af toen D2 de tweede set pakte: 25-21.

Terug in het superspannende duel. De Amsterdamse lange dames waren goed en speelden sterk. Atalante was los en taai en zette zich scherp. Gelijk op ging het, met lange rally's en veel support en gejuich aan beide kanten. Tegen de 20 nam UvO het voortouw. Met precies deze set zou de winnaar door zijn, de verliezer zou degraderen. Rete spannend in een joelende Boei. Tegen de 20 nam UvO het voortouw. 18-22 achter.. de UvO support ontplofde bijna en zag de winst dicht bij komen.. Puntje voor puntje voor puntje vocht Atalante terug, 23-24..  Nog 1 of 2 punten.. 24-24.. Het dak ging nog eens van de Boei.. Mooie laatste punten gescoord door Daan over het het midden en super sterk verdeelwerk van bijna jarige Xuee: 27-25!! Uvo eruit en D2 voor P/D.

Ook de laatste set ging met 15-11 naar Atalante, en met een gelijk aantal punten als D1 maar achter de komma 2 sets meer verloren eindigt D2 op plek 10. Volgende week zaterdag 2 P/D wedstrijden vanaf 10u in Weesp.

Bron: mi