Atalante heren kan tij niet keren
14 december 2015

Tegen US 5 zou het dan eindelijk weer eens moeten gebeuren, punten pakken om uit de onderste regionen van de promotieklasse te komen. Het lukte Atalante niet. Op een vroege zaterdagmiddag verloren de Vinkeveense heren in Amsterdam met 3-1 van het eveneens laag geklasseerde US. Maar anders dan de uitslag doet vermoeden, waren de gasten dichtbij en had de uitslag zomaar andersom kunnen zijn.

Het blessureleed is bijna geleden. Yorick is weer terug, nog niet als aanvaller maar als libero. En dat betekende toch weer wat aanpassingen in de vertrouwde opstelling. Bovendien waren er daardoor geen wisselmogelijkheden. Toch bleek ook nu weer dat - ook in deze samenstelling - Atalante voor niemand onder hoeft te doen.

Atalante moest aanvankelijk even wakker worden, 4-1, maar na een goede servicebeurt van Bas pakte het een 4-8 voorsprong. Die werd helaas ook even makkelijk weer weggegeven, 12-8. Met name in de passing hadden de gasten niet hun beste dag en daarom werden de aanvallen veel te voorspelbaar voor de lange mannen van US. Atalante kwam nog even terug tot 15-15, maar liet de Amsterdammers daarna weer uitlopen. Door teveel Vinkeveense fouten kon de thuisploeg de eerste set met 25-21 binnen halen.

In de tweede set startte Atalante uitermate zwak. Geen beleving en teveel foutjes maakten het US wel heel erg makkelijk om naar 16-6 uit te lopen. Een afstraffing leek in de maak, maar de Vinkeveners herpakten zich. Een zeer sterke serviceserie van Jeroen bracht de ploeg terug in de wedstrijd, sterker nog, zelfs op een 17-19 voorsprong! En die werd niet meer weggegeven, 21-25. Zowel in sets als in punten dus weer een gelijke stand.

Ook in de rest van de wedstrijd bleven beide teams aan elkaar gewaagd en dat leverde een spannende derde set op. Atalante nam aanvankelijk een kleine voorsprong 12-16 maar die ging door eigen fouten ook weer te snel verloren. In de slotfase betekende een foutservice en een uitgeslagen bal de setwinst voor US, 26-24.

Het zou het thema van de wedstrijd, de wisselvalligheid en het onvermogen om op de juiste momenten toe te slaan. In de vierde set keek Atalante wederom al snel tegen een flinke achterstand aan, 17-11 en ook nu knokten de mannen zich terug tot 20-19. Maar in de beslissende fase van de set bij 22-21 ging het toch weer mis. Aanvallen uitslaan en het laatste punt met een foutservice aan de tegenstander schenken, 25-23.

Over de hele wedstrijd maakte US slechts 4 punten meer, maar wel de beslissende in de laatste twee spannende sets. Daarmee deed Atalante zich te kort en blijft het op de laatste plaats. Gelukkig is er nu even de winterstop. Met wedstrijden tegen VCH en US 4 in de eerste seizoenhelft nog voor de boeg, is er nog niets verloren. De concurrentie is nog in het vizier en met een fitte selectie zijn er nog genoeg mogelijkheden om uit de gevarenzone te komen. Maar dan moet wel de wisselvalligheid eruit. Een mooi voornemen voor 2016!

Bron: Jeroen K