Atalante begint nieuwe jaar goed
10 januari 2016

Atalante heren 1 moest al vroeg na de oliebollen en het vuurwerk aan de slag, met een uitwedstrijd op 6 januari tegen VCH. Beide teams kennen elkaar goed en hebben een vergelijkbare speelstijl. Dat levert meestal spannende wedstrijden op en dat was ook nu in Hoofddorp het geval.

Positief was dat Atalante voor het eerst dit seizoen compleet was. Met maar liefst acht man, inclusief een weer redelijk fitte Yorick, startte de Vinkeveners hun warming-up. Het begin van de wedstrijd was echter mat. Atalante leek nog niet helemaal uit de winterslaap gekomen en VCH pakte al snel een 12-8 voorsprong. Mede door een goede servicebeurt van Remco werden de Vinkeveense mannen wakker en sloegen ze een gaatje dat VCH niet meer wist te dichten, 21-25.

Een mooie start, die helaas in de tweede set geen vervolg gegeven kon worden. Tot 11-10 ging het gelijk op, met beide teams die redelijk makkelijk de side-outs pakten, maar daarna werd de servicedruk van de gastheren te hoog en kon Atalante daar niet meer onderuit komen, 15-25.

Met name in de laatste fase van de tweede set lukte er helemaal niets meer, dus kwam Regi in de derde set voor Jeroen als spelverdeler in een poging om het tij te keren. En dat lukte. Atalante pakte een 1-5 voorsprong maar gaf die ook snel weer weg. Toen een 13-11 achterstand werd omgezet in een 14-16 voorsprong kwam de beleving terug. Door hard werken in de verdediging, een goede servicedruk en enkele fraaie aanvallen stoomden de gasten door naar een 18-25 setwinst.

Klaar voor de genadeslag zou je denken, maar helaas, de oliebollen zakten de Vinkeveense mannen aan het begin van de vierde set weer in de benen. VCH nam al snel een voorsprong en stond die lange tijd niet meer af. Met name met de sterke 3-meteraanval van VCH had Atalante veel problemen. Maar de servicedruk ging omhoog en Atalante knokte zich terug tot zelfs een 20-21 voorsprong. In de spannende slotfase gaf de thuisploeg echter weinig meer weg en trok met 25-21 de stand weer gelijk.

Een domper die door Atalante goed werd verwerkt. Met een sterke blokkering en goede services van onder andere Erik en Yorick pakte de gasten een paar punten voorsprong en hielden die tot het einde van de beslissende set vast, 11-15. Eindelijk weer eens een goede overwinning.

Maar wel een met een kleine kater, want Atalante wist nu slecht een puntje op VCH in te lopen terwijl meer toch echt mogelijk was geweest. De andere uitslagen afgelopen weekeinde waren de mannen echter goed gezind, want Prima Donna en Keistad verloren met 4-0 en zij nemen nu de laatste plaats van Atalante over.

De komende wedstrijden zijn cruciaal voor de Vinkeveense heren. Dinsdag 12 januari komt US 4 op bezoek, elk punt tegen deze kampioenskandidaat is meegenomen. Maar daarna volgen drie uitwedstrijden tegen teams die net als Atalante nog volop zullen moeten strijden tegen degradatie: Zaanstad, Prima Donna en Keistad. En in deze wedstrijden zal Atalante zich uit de degradatiezone moeten zien te werken.