Minidag 24-9-22

Sleutelwedstrijd voor Atalante MB1 lonkend naar het Kampioenschap
02 april 2016

Vrijdag 1 april stond er een uitwedstrijd tegen Almere buiten MB2 op het programma. In de thuiswedstrijd had dit team al laten zien een lastige tegenstander te zijn die zich niet zomaar gewonnen geeft. Almere-Buiten heeft goede service druk, verdediging en een aanval die er goed doorkomt. De thuiswedstrijd weliswaar door Atalante met 4-0 gewonnen maar dat is enigszins vertekend want Almere verloor in die wedstrijd twee sets met twee punten verschil. We waren gewaarschuwd.

Almere staat dus verdienstelijk op de tweede plaats en Atalante stond bij start 3 punten voor met een wedstrijd minder. Een prima uitgangspositie voor een kampioenschap maar bij verlies kan het slot van de competitie toch nog best spannend worden.

Omdat Coach Frans een pilsje aan het drinken is in Barcelona heeft Bas de coaching voor deze wedstrijd overgenomen. De voorgaande wedstrijd van Atalante was heel mat met weinig beleving. Die wedstijd was tegen de laatste plaats en dan kan je dit, mag niet, veroorloven. Dus tijdens de warming-up al gaan voor elke bal zodat er scherp aan de wedstrijd begonnen kon worden. En eerst de focus op leuk en netjes spelen en minder op het winnen van deze wedstrijd.

De eerste begon zoals verwacht. Een stugge tegenstander die veel verdedigd en scoort waardoor de stand in het eerste deel gelijk opging want ook Atalante was scherp en haalde elke serve direct weer terug. Ik weet de stand niet meer precies maar volgens mij stond het 11-11 toen Maaike aan serve kwam en in één keer 7 punten op rij serveert en er 11- 18 van maakt voordat Almere-buiten hier een antwoord op had. Set gelopen denk je dan want daarna kwam er in mijn ogen een niet al te moeilijke serve, onderhands, van Almere-Buiten waar Atalante dan weer geen enkel antwoord op heeft. De scherpte was ineens weg de meiden stonden ineens heel statisch in het veld waardoor er geen bal fatsoenlijk bij Lucia kwam. Een time out hielp niet en uiteindelijk kwam Almere-Buiten langszij en nam zelfs de voorsprong. Een tweede time-out aan Atalante kant om nog wat te redden en de scherpte weer terug zien te krijgen. De stand was inmiddels 24-23 voor Almere-Buiten en die zongen uit volle borst Paniek, Paniek, Paniek….. Atalante moest een punt maken om in de set te blijven. En zoals vaker bij Atalante zijn ze dan ineens mentaal heel sterk en maken ze die gewoon. Atalante ging ook ineens weer achter elke bal aan. Lucia haalt nog ergens een onmogelijke bal van de vloer en we mogen dan ineens voor de winst serveren. Die serve ging ook goed en Almere-buiten plaatst de bal buiten de lijnen. Op het nippertje gewonnen met 24-26.

Aan het begin van de tweede set gehamerd op scherpte in servespassing, verdediging en servicedruk. Nou met die servicedruk zat het wel goed. Ik denk dat menig senior moeite gehad zou hebben om die ballen te verwerken. Die ballen gingen met een streep over het net en vielen dan net voor de achterlijn binnen. De ballen die niet aangeraak werden dus. De ballen waar Almere-Buiten wel een arm of een ander lichaamsdeel tegen konden krijgen schampte meters het veld uit. Daarbij was nu wel de scherpte en in passing en verdediging aanwezig waardoor we, als we de service verloren deze ook weer snel terughaalde. Almere-Buiten kwam niet onder deze druk uit. Kregen ze de bal wel enigszins onder controle dan werd deze makkelijk terug gespeeld of kwam deze scherp op het net waar Layla of Jade wel raad mee wisten. Eigenlijk is volleybal dan heel simpel. 12-25 winst.

Derde set had ik weinig te melden op wat individuele aanwijzingen hier en daar. Servicedruk bleef erg hoog en Atalante kon lekker vrijuit spelen. 14-25 winst.

Vierde set, altijd lastig als je 0-3 voor staat, werd Atalante direct onder druk gezet en liep Almere al snel 3 tot 5 punten uit. Almere-Buiten liet nog even zien dat ze kunnen volleyballen. Denk dat de servicedruk bij Atalante wat minder werd waardoor Almere-Buiten en paar zeer mooie aanvallen produceerde die je niet vaak op dit niveau ziet. Toch bleef Atalante vechten en kwam uiteindelijk weer gelijk tot 19-19. Mede door een goede serves van Anouk die ballen echt hard langs de lijn serveerde. Maar dat kost energie en de volgende drie punten gingen weer naar Almere-Buiten. 25-21 verlies geen schande Almere-Buiten was in deze set gewoon beter. Maar 1-3 gewonnen.

Mooie team prestatie waarin iedereen goed gespeeld heeft. Anouk, Lisanne, Maaike, Lucia, Roos, Jade, Chanel en Layla een hartstikke mooie wedstrijd. Volgende week afmaken met jullie eigen coach Frans.

ps. foto helaas nog zonder Layla.. maar die volgt volgende keer met kampioenschap????