Scholentoernooi 2014

H1 pakt 5 belangrijke punten
31 maart 2007

Afgelopen vrijdag 30 maart speelde het door Mulder Transport gesponsorde eerste herenteam een thuiswedstrijd tegen concurrent Keistad H5. Keistad stond twee punten onder Atalante en bij winst van Keistad zou dit team over Atalante heen gaan in de stand. De Vinkeveense brigade ging voor de winst en in onderling mailverkeer tussen de teamleden was de toon gezet. Vol scherpte en strijdlust gingen de Atalante mannen het duel in. Er werd voor de zekerheid een beroep op twee spelers uit H2 gedaan. Erik Verbruggen en Bas vd Lubbe waren de gevraagde spelers en deden dit zeer goed. Mede dankzij hen, werd de volle winst veilig gesteld en werd het gat met concurrent Keistad zelfs zeven punten. Een goede 4-0 winst dus.

Met alle spelers behalve Erik Raket (die dit seizoen niet meer in actie zal komen), maar weer met Tino vh Hoenderdaal die terug was van vakantie kon Atalante aanvangen. Met in de basis Frans Roos, Duncan van Senten, Lex Beijer, Johan van Westendorp, Robert Hardeman en Leonard de Jong begon Atalante aan het eerste bedrijf. Het begin liet gelijk zien dat Atalante met een ander Keistad van doen had dan in de heenwedstrijd in Amersfoort. Keistad beschikte over voldoende aanvalskracht en set 1 liet dan ook een gelijkopgaande wedstrijd zien. Echter was de wil en vechtlust bij Atalante zo nadrukkelijk aanwezig dat het team de eerste set wist te pakken met 25-20.

In de tweede set was het over en weer punten bij elkaar halen. Mooie aanvallen van beide kanten, zodat het publiek een spannende wedstrijd voorgeschoteld kreeg. Inmiddels had Erik V. Duncan afgelost en dit bracht nog meer aanvalskracht met zich mee. De gehele tweede set waren de teams aan elkaar gewaagd en beide teams maakte dan ook aanspraak op setwinst. Gedurende de set kon het alle kanten op en zo was het ook dat Keistad toch als eerste op matchpoint kwam. Echter maakte de ploeg uit Amersfoort op dat moment een cruciale fout. De verkeerde persoon ging serveren (een vakfout dus), wat werd opgemerkt vanaf de Atalante bank. Hiermee werd wederom aangetoond hoe scherp de ploeg was en na controle van de scheidsrechter bleek dit ook daadwerkelijk het geval. Het punt was voor Atalante en nu mochten zij serveren voor setwinst. Dit pakte goed uit en met een 27-25 eindstand was ook de tweede set voor de Vinkeveners.

De derde set werd begonnen met dezelfde spelers als het eind van de tweede set. Zoals zo vaak in set 3 is het dan voor de ploeg die achter staat met 2-0, of voor de ploeg die voor staat een belangrijke set. Wint de ploeg die voor staat dan is de wedstrijd gelopen, maar wint de ploeg de set die met 2-0 achter staat, dan kan het nog alle kanten op. Dit was duidelijk te zien in deze set. Keistad nam een ruime voorsprong en Atalante vluchtte in een time-out. Na de time-out begon het stukje bij beetje beter te lopen aan Vinkeveense kant. Atalante knokte zich terug in de wedstrijd en de wissel van Bas vd L. voor Johan bracht wat er van te voren uitgedacht was. Bas scoorde menig punt en daardoor nam Atalante zelfs een voorsprong in de wedstrijd die zij niet meer uit handen gaven. De terugwissel van Johan voor Bas in het achterveld was om de organisatie in het achterveld aan te sturen en zodoende geen fouten in de verdediging te krijgen. Met een 25-21 eindstand was ook de derde set voor de Vinkeveners.

In het vierde bedrijf kwam Duncan weer terug in de basis 6. Johan zocht de bank op, want zijn taak zat er op voor deze avond. Hij speelde zijn laatste wedstrijd van dit seizoen. Voor zijn heren 1 wedstrijd werd hij met zijn dames deze avond ook nog eens kampioen. Dubbel feest dus voor deze coach/speler.
Atalante wilde de vijf punten in huis houden. Dit was van te voren afgesproken en de Vinkeveners waren dus goed op weg. Nadeel van een 3-0 voorsprong (de wedstrijd is dan al gewonnen) is dat de concentratie in de laatste set weg of minder is. Alleen vanavond niet aan Atalante kant. Hun missie was duidelijk, een 4-0 winst en vijf punten in de knip. Deze opdracht werd goed uitgevoerd en onder aanvoering van een luidruchtig en fantastisch publiek werd er geknokt voor elke bal. Waar menig team zou knakken na een 3-0 achterstand liet Keistad zien dat ook zij de laatste set wilde winnen om zodoende toch nog een punt mee naar huis te nemen. Echter wilde Atalante ook winnen om het gat met Keistad te vergroten naar zeven punten. Dit resulteerde in een spannende vierde set met wederom spannend volleybal. Voor elke bal werd gestreden en na afloop van de wedstrijd zou Keistad ook bekennen het “gaatje” in de verdediging bij Atalante niet te hebben kunnen vinden. “Telkens zaten jullie daar met drie man en was het voor ons niet te doen”, aldus de zeer sympathieke ploeg uit Amersfoort. Een 25-19 eindstand op het telbord betekende de zeer gewilde en van te voren gewenste 4-0 overwinning.

Slechts nog twee wedstrijden zijn er te spelen dit seizoen. Volgende week wordt er uit gespeeld bij Wilhelmina te Amersfoort en de laatste thuiswedstrijd van de Atalante heren zal zijn op vrijdag 20 april a.s. Dan is De Spuyt uit Amsterdam tegenstander van de heren. Overigens spelen op 20 april de meeste Atalante teams thuis, wellicht een leuke gelegenheid om een avondje Atalante mee te maken.

Bron: Duncan