Scholentoernooi 2014

Atalante walst over Touché heen
11 december 2016

In de achtervolging op koploper Utrecht, maakte Atalante heren 1 in de thuiswedstrijd tegen Touché geen fout. Het traditionele dipje in de tweede set kon, zij het met veel moeite, worden rechtgezet waarna in de laatste twee sets de gasten geen schijn van kans meer kregen.

Atalante begon scherp. Spelverdeler Jeroen opende met een fraaie combinatie die door Iwan volledig vrij kon worden binnen gehamerd. De toon was gezet en via 10-6 en 19-8 werd met fraaie aanvallen en sterk verdedigen de eerste set probleemloos gewonnen: 25-14.

Anders dan Amsterdam vorige week, heeft Touche twee sterke aanvallers. En omdat Atalante na een sterke eerste set in de tweede set weer te slap begon, kon het team uit Baarn lang bijblijven en Atalante onder druk houden. De thuisclub kwam daar maar moeizaam onderuit. Na twee goede aanvallen van Iwan en Bas leek bij 17-14 het beslissende gaatje wel geslagen, maar Touché rook haar kans en kwam terug tot 22-21. Atalante verkrampte, maar bleef in de spannende slotfase hard werken en kreeg tot twee keer toe de kans de set uit te maken. Maar als je dan op setpoint twee keer achter elkaar fout serveert, maak je het jezelf wel heel moeilijk. In eigen huis toonden de mannen echter karakter en het derde setpoint was wel raak, 28-26.

De opluchting was groot. Met Regi voor Jeroen en Yorick voor Leroy nam Atalante in de derde set het heft weer in handen. Een goede serviceserie van Bas betekende al snel een 12-2 voorsprong. De gasten leken uitgeteld en kregen bij vlagen alle hoeken van het veld te zien, 25-12.

De korte rust tussen de derde en vierde set leek Touché goed gedaan te hebben, want ze namen in de vierde set brutaal een voorsprong, 5-9. Atalante raakte dit keer echter niet in paniek. Regi serveerde de thuisclub terug in de wedstrijd en nadat de thuisclub bij 10-9 voor het eerst weer op voorsprong kwam, was het pleit gauw beslecht. Met grote overmacht walste Atalante over de gasten heen, die de ballen van alle kanten om de oren kregen. Bij 25-15 werd Touché uit haar lijden verlost en kon Atalante weer vijf punten bijschrijven.

Ook koploper Utrecht won met 4-0 zodat het gat vijf punten blijft. Nummer drie Sovoco verloor afgelopen weekeinde. En dat is komende zaterdag de volgende tegenstander van Atalante. Bij winst zal het in de tweede competitiehelft in de strijd om het kampioenschap gaan tussen Atalante en Utrecht. De ploeg uit Vinkeveen is na een matige competitiestart goed op de weg terug en kan het Utrecht nog knap lastig gaan maken.