Scholentoernooi 2014

Vinkeveense plassen 2

H1 moet buigen voor koploper
23 januari 2017

Atalante heren 1 was er klaar voor, de confrontatie met koploper VV Utrecht 7. De achterstand was inmiddels opgelopen tot 8 punten, maar Atalante had een valse start door blessures en vakanties en was tijdens de laatste trainingen scherp. Met iedereen weer fit én in de thuishal zou het moeten kunnen. Remco moest echter alsnog afhaken en ook libero Stefan was na zijn wedstrijd met heren 2 niet fit genoeg. Dus toch niet op volle sterkte. Koploper VVU 7 maakte haar kampioensaspiraties wel gelijk duidelijk door met maar liefst 11 man aan de start te verschijnen.

Ondanks alles opende de thuisploeg weer ouderwets scherp. Met een sterke aanval, veel variatie en voldoende servicedruk moest VVU bij 12-5 in de eerste time-out vluchten.  Bij 19-12 volgende de tweede, te laat zou je zeggen. Maar Atalante verkrampte in het zicht van de haven. Puntje voor puntje kropen de steeds enthousiaster wordende gasten dichterbij. Bij 23-20 pakte een dubbele wissel bij Atalante verkeerd uit en na enkele knotsgekke ralleys, waarin beide teams alles terughaalden, bleek VVU op de beslissende momenten het meest effectief, 24-26.

Een enorme domper, en een flashback naar de uitwedstrijd waar ook de eerste set nipt en onnodig werd weggegeven. Atalante was vastberaden deze tegenvaller te vergeten en een nieuwe start te maken. Maar de mokerslag bleek te hard aangekomen en de overmacht van de Utrechtenaren bleek uiteindelijk te zwaar. Via 20-25, 18-25 en 15-25 pakte VVU een verdiende zege en een voorschot op het kampioenschap.

Voor Atalante rest de strijd om de tweede plaats en daarmee de kans op promotie via de PD-wedstrijden. De achtervolgers kwamen wel dichterbij, maar Atalante heeft nog een redelijk voorsprong. Komende zaterdag wacht de nummer 5 en dat is … Utrecht 6. Het zou zo maar kunnen dat de Vinkeveners daar weer een aantal spelers uit de wedstrijd van afgelopen vrijdag tegenkomen. Het is het lot van een kleinere vereniging met een krappe selectie. Maar laat dat een rode lap voor een stier zijn, of een uitstekende reden om de teleurstellende nederlaag recht te zetten.