Scholentoernooi 2014

H1 laat puntje liggen tegen Forza
06 februari 2017

Een puntje laten liggen, dat was de conclusie na de wedstrijd afgelopen vrijdag tegen nummer voorlaatst Forza Hoogland 3. In een thuiswedstrijd waarin Atalante nooit echt op stoom kwam, werd met 3-1 gewonnen.

De thuisploeg begon ongekend tam aan de wedstrijd en keek al snel tegen een 3-8 achterstand aan. Na een time-out werd de opgelopen achterstand snel ingelopen met name door een goede servicebeurt van Remco, 14-11. Ook de aanval kwam beter door en na twee service-aces van Jeroen was Forza al snel gebroken, 25-17.

Atalante was in alle opzichten beter dan de oudere, geroutineerde tegenstander maar kon niet echt doordrukken. Leroy serveerde Atalante naar de eerste voorsprong, 9-7 maar net zo makkelijk liet de thuisploeg de tegenstander weer terugkomen, 11-11. Het ontbrak aan overtuiging en zuiverheid. Maar het krachtsverschil was groot en Atalante pakte zonder echt te overtuigen na 21-16 met 25-22 ook de tweede set.

Met Sven voor Erik liep Atalante in de derde set snel uit naar 5-0, maar juist nu de definitieve genadeklap leek uitgedeeld, verzwakte de thuisploeg weer en gaf het de bezoekers de hoop op een puntje, 7-9. De aanval was te doorzichtig en de verdediging te slordig. Bij 18-14 leek de buit desondanks wel binnen, maar zelfs bij 24-22 lukte het Atalante niet de set uit te maken. Forza profiteerde dankbaar, 24-26.

Een fikse tegenvaller, maar typerend voor deze avond. Fraaie aanvallen werden te vaak afgewisseld met persoonlijke fouten. De mannen waren niet echt bij de les. De sterk blokkerende Bas zorgde in de vierde set voor een 4-1 voorsprong met zijn derde killblok, Jeroen speelde Erik volledig vrij voor de 17-13 en Iwan zorgde met twee goede aanvallen voor een 22-20 voorsprong. Maar in de tussenfases was het allemaal te tam en slordig waardoor Forza toch in de wedstrijd kon blijven. Ook de gasten maakten echter veel fouten waardoor een stunt uitbleef. Met wellicht de mooiste aanval van de avond pakten de Vinkeveense heren de 3-1 overwinning. Een goede pass van Stefan, dreiging van Bas in het midden en Erik die het laatste punt binnen timmerde, 25-21.

Een puntje verloren, maar behoud van de tweede plaats. En dat is nu het doel voor de eerst van de competitie. De nummers drie en vier spelen van de week nog tegen elkaar, dus (een van) de achtervolgers gaan punten verliezen. Aanstaande vrijdag de nummer laatst Alvo in Almere. En dat zal ook weer een lastige worden voor Atalante in deze vorm. Maar een overwinning daar betekent goede zaken voor een plek in de nacompetitie. En er zijn ook zeker positieve punten in het spel van Atalante, nu nog de foutjes zien te elimineren.