Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

D3 herpakt zich na slechte start
06 februari 2017

Vinkeveen – Afgelopen vrijdag stond de derby tegen SAS ’70 D1 op het programma. Atalante staat op de eerste plaats en SAS op de derde plaats. Eerder in het seizoen wist Atalante, na een zeer slechte eerst set, met 1-3 te winnen van SAS. Thuis was het bijna een herhaling van die wedstrijd. Na een zeer ondermaatse eerste set waren wederom de vier punten voor de Vinkeveense dames.

SAS ’70 D1 liet de eerste set zien dat ze wel wat wilden halen in Vinkeveen. Door zeer gretig spel, een geweldige service en een fantastische diagonaalspeelster kwam de ploeg uit Uithoorn op een zeer ruime voorsprong. Atalante oogde nerveus, maakte veel onnodige fouten en serveerde bovendien slecht. Iets wat juist altijd een wapen is van de Vinkeveense ploeg. Coach Hettie Schockman probeerde middels time-outs en wissels het tij te keren, maar SAS was oppermachtig en pakte de eerste set geheel terecht met 13-25.

De tweede set bleef SAS het thuisteam, gesponsord door GT.Bunck, goed onder druk zetten. Atalante kreeg echter iets meer grip op de aanvallen van de diagonaal van SAS en ging zelf ook beter spelen. SAS behield lange tijd een voorsprong, tot Sandra de Boer aan service kwam. Eerste maakte ze het de passers erg moeilijk met een zeer korte bovenhandse service. Toen SAS besloot anders te gaan staan, koos Sandra voor een diepe onderhandse service. Hiermee sloeg ze een groot gat en mede daardoor pakte Atalante de tweede set met 25-21.

De derde set kwam Atalante eindelijk echt in haar spel. Aletta van Ommeren stond als een kei te verdedigen, Nancy Lijten stond goed te passen en de blokkering stond met Brenda Kuijlenburg, Agnes Nelis en Irma Schouten als een huis. Er werden weinig eigen fouten gemaakt en SAS ging daarentegen iets slordiger spelen. Hun diagonaalspeelster moest veel set-ups overnemen, waardoor ze niet tot aanvallen kwam. Atalante pakte deze belangrijke derde set met maar liefst 25-15.

De vierde set was duidelijk dat Atalante een grote tik had uitgedeeld aan SAS. Er werd weinig direct gescoord en Atalante scoorde daarentegen haar eigen aanvallen wel. Op de service van Nancy werd het definitieve gat geslagen en was de overwinning slechts een kwestie van tijd. SAS kwam nog wel even dichterbij door een fantastische service van hun buitenaanvalster, maar het was te laat om het Atalante moeilijk te maken. Met 25-18 ging de vierde en beslissende set naar Atalante.

Dankzij deze overwinning heroverde Atalante voor één dag de koppositie. Concurrent VCH heeft inmiddels twee wedstrijden meer gespeeld en nam zaterdag de koppositie weer over. Pas medio maart kan Atalante voor langere tijd koploper worden, omdat dan eindelijk een inhaalwedstrijd gespeeld gaat worden. Zo lang Atalante blijft winnen, is er echter geen vuiltje aan de lucht. Op dit moment is het team al veertien wedstrijden ongeslagen! Nog zeven te gaan….

Bron: Nens