D3: ik huf, jij huft, wij hebben gehuft
23 april 2017

Afgelopen vrijdag speelde het derde damesteam van V.V. Atalante haar een-na-laatste wedstrijd van het seizoen. Een belangrijke wedstrijd, want bij het winnen van drie sets was het team, gesponsord door GT.Bunck, kampioen van de tweede klasse. In het altijd bruisende Nieuw-Vennep deed dames 3, onder aanmoediging van een kleine 100 supporters, wat ze moest doen. In een nimmer enerverende wedstrijd werd met 0-4 gewonnen.

Coach Hettie Schockman had de beschikking over de complete selectie, al was Fenny Bijlsma vanwege een blessure niet lang inzetbaar. Ook moest er rekening gehouden worden met de al behoorlijk zwangere Judith Jongerius.
Met een veel te hoog net (anders hing de hangmat in het midden te laag) en een te harde bal kwam Atalante niet goed uit de startblokken. Misschien waren het de omstandigheden: een volle tribune, voor de meeste speelsters een kans op hun eerste kampioenschap, de zeer appetijtelijke mannen op het veld ernaast, of gewoon niet voldoende geconcentreerd. Wat het ook was, het was niet goed, maar gelukkig was het al degradeerde VHZ nog net iets slechter. Atalante herstelde het maken van eigen fouten en wist toen met een goede service van Irma Schouten en Judith (ja, dat mag zeker in de krant :-)) uit te lopen naar een riante voorsprong. Deze werd niet meer uit handen gegeven en met 14-25 ging de eerste set naar Atalante.

De tweede set nam Nancy Lijten de plek over van Irma en Brenda Kuijlenburg kwam binnen de lijnen voor Judith. De start van de set was vele malen beter. Er werd aan het net gescoord en de ploeg pakte direct een voorsprong. Wel met een beetje hulp van de scheidsrechter die, net als Atalante overigens, moeite had met de groene belijning. De pass lag in deze set goed en Sandra de Boer kon al haar aanvalster goed bedienen. Op een dipje in het midden van de set na ging ook deze set makkelijk naar Atalante. (14-25)

De derde set namen Irma en Nancy de spelverdeling voor hun rekening en nam Judith de plek over van Agnes. Brenda, die net terug was van een trainingskamp op Cuba, speelde als een dijk op midden en scoorde er lustig op los. Aletta toonde wederom haar waarde in het achterveld en dook overal met succes naar toe. In deze set was er sprake van een Babylonische spraakverwarring toen Nancy Brenda aanspoorde de bal te huffen. Een aantal speelsters verkeerde in totale shock in de veronderstelling dat er hufter werd geroepen. Gelukkig had Atalante deze wedstrijd de tijd om een en ander op te helderen en toen werd huffen het nieuwe doel van de meiden. En er werd wat op los gehuft. Nancy kon Irma blindelings vinden en die hufte er eens lekker op los; ook een scherpe pass van Judith werd er keihard in gehuft. Al huffent bereikte Atalante het eind van deze set. Met wederom 14-25 kon het kampioenschap gevierd worden.

De vierde set was voor de show en Atalante stelde zichzelf een nieuw doel. De magische grens van 100 punten halen. Hiertoe moest er twee keer met 4-0 gewonnen worden.
Atalante begon deze set zeer sterk en liep uit naar een 2-10 voorsprong. Denise wist deze set veel ballen te scoren op de rechtdoor, wat na veel trainen zijn vruchten duidelijk afwerpt. Agnes en Brenda waren lekker alert bij het net en maakten alle scherpe ballen van de tegenstander genadeloos af. Het team draaide lekker en wist een totaal niet spannende wedstrijd met 10-25 af te sluiten en toen kon het feest beginnen.

Er waren confettikanonnen, bloemen, fotografen, hordes fans, shirts, sleutelhangers en natuurlijk de felbegeerde plaquette namens de bond. Na wat biertjes, taart en bittergarnituur gingen de dames zeer vrolijk huiswaarts.
Aanstaande maandag moet de laatste horde genomen worden. Dan staat de inhaalwedstrijd tegen Amsterdam nog op het programma. Atalante gaat er alles aan doen om de volle winst te pakken en zo de 100 punten te bereiken.

Bron: Nens